fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesRosną zaległości firm w e-handlu

Rosną zaległości firm w e-handlu

Polacy ograniczają swoje zakupy przez internet. Przedsiębiorstwa działające w polskim e-handlu przechodzą trudniejsze czasy, a wyrazem tego jest wzrost ich zadłużenia.

Na koniec sierpnia 2023 r. przeterminowane zadłużenie polskich podmiotów handlujących przez internet przekroczyło 400 mln złotych – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK. Długi te w ciągu roku wzrosły niemal dwa razy bardziej niż w całej branży handlu detalicznego.

Przytaczany przez BIG raport Gemiusa mówi, że w związku z wysoką inflacją i załamaniem gospodarczym aż 30 proc. kupujących online ograniczyło swoje zakupy.

Jak donosi GUS, w relacji do zeszłorocznych wydatków, Polacy kupują mniej już siódmy miesiąc z kolei. Choć niższe ceny to istotny atut sklepów internetowych, to trudno go wykorzystać, jeśli część konsumentów oszczędza i kupuje mniej i rzadziej lub nie kupuje wcale. A ponieważ Polacy w internecie robią głównie zakupy chemii i kosmetyków, odzieży, produktów związanych z hobby, rozrywką czy sprzętu RTV i AGD, czyli artykułów, które nie zawsze należą do kategorii pierwszej potrzeby, to sklepy internetowe musiały to odczuć

– powiedział Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Spadek koniunktury sprawia, że e-commerce nie jest w stanie osiągnąć 10-proc. udziału w sprzedaży detalicznej. Choć w 2022 r. było to już 9,5 proc., to w pierwszych 8 miesiącach br. odsetek ten spadł do 8,3 proc. Wyrazem tego jest wzrost zadłużenia e-handlowców, które od sierpnia 2022 r. do sierpnia 2023 r. wzrosło o przeszło 22 proc., podczas gdy dla całego handlu był to wzrost rzędu 12 proc. Długi branże e-commerce w ciągu roku wzrosły o przeszło 73 mln złotych i osiągnęły wartość prawie 401 mln złotych.

Mimo przestoju branża e-commerce może jednak patrzeć w przyszłość z nadzieją, głównie ze względu na zmiany technologiczne, ale też i rosnący popyt, który wynika z jednak malejącej inflacji.

Źródło: BIG
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy będą hojne dla pracowników?

Jeszcze nigdy tak dużo firm w Polsce nie planowało dać swoim pracownikom premii świątecznych. Wzrośnie też wysokość takich benefitów.
2 MIN CZYTANIA

Unijny wymóg dobije fabryki i warsztaty w Polsce?

Już za dekadę wszystkie nowe auta sprzedawane w Unii Europejskiej będą musiały być zeroemisyjne. To oznacza problemy dla branży motoryzacyjnej w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

Robotyzacja szansą dla polskiego rolnictwa?

Polskie gospodarstwa rolne borykają się z brakiem rąk do pracy, a jedną z szans na rozwiązanie tego problemu mogą być większe inwestycje w robotyzację.
2 MIN CZYTANIA