W 2022 r. wzrosły wpływy z polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych – wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Fot. Pexels

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poinformował, że w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 r. wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych były o ponad 25 proc. wyższe niż przed rokiem i wyniosły prawie 26 mld euro. Główne towary eksportowe to mięso drobiowe oraz papierosy. Zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński tłumaczy, że wzrost wartości eksportu spowodowany jest m.in. kursem złotego względem euro, skutkami wojny na Ukrainie, inflacji oraz zakłóceniami w łańcuchach dostaw.

Prawie trzy czwarte eksportu to sprzedaż na rynki Unii Europejskiej – sprzedaż wyniosła tu 19,3 mld euro, czyli o 29 proc. więcej niż rok wcześniej. Największą wartość eksportu do krajów wspólnoty miało mięso drobiowe (1,8 mld euro), papierosy (1,6 mld euro) oraz produkty mleczne (1,3 mld euro). Granicę 1 mld euro przekroczyło również mięso wołowe oraz pieczywo i wyroby piekarnicze.

– Ponieważ to konsumenci strefy euro UE są przede wszystkim głównymi odbiorcami polskiej żywności, to korzystny dla eksporterów kurs wymiany złotego względem waluty unijnej był ważnym czynnikiem mającym wpływ na generowane wysokie wpływy z eksportu – powiedział Marcin Wroński.

Rozkład wartości eksportu do krajów pozaunijnych był nieco inny i tam dominowały produkty mleczne (593 mln euro), mięso drobiowe (523 mln euro), wyroby czekoladowe (390 mln euro) oraz pszenica (380 mln).

Marcin Wroński jest szczególnie zadowolony ze wzrostu wartości eksportu do Wielkiej Brytanii, która jest obecnie, pod względem wartości kupowanych produktów, największym partnerem handlowym Polski wśród krajów trzecich. Jego zdaniem jest to dowód na to, że polska żywność jest już mocną i rozpoznawalną marką nie tylko w krajach UE.

PAP

Poprzedni artykułRozbieżne perspektywy UE i USA w obliczu kryzysu energetycznego
Następny artykułJuż w październiku ważne zmiany w Kodeksie spółek handlowych