fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesPolskie piwo bezalkoholowe ambasadorem naszej żywności na zagranicznych rynkach!

Polskie piwo bezalkoholowe ambasadorem naszej żywności na zagranicznych rynkach!

W polskim eksporcie rośnie znaczenie piwa bezalkoholowego, którego głównymi odbiorcami są Francja, Węgry i Włochy. Polska jest 4. producentem tego trunku w Unii Europejskiej.

– Polskie piwo spełnia wszystkie warunki, aby stać się ambasadorem naszej żywności na zagranicznych rynkach. Coraz większą popularność zyskują piwa bezalkoholowe. Ten segment rynku rozwija się w bardzo szybkim tempie i ma przed sobą dużą przyszłość. To wszystko bardzo nas cieszy i świadczy o tym, że Polska dołączyła do krajów środkowej i zachodniej Europy, w których kultura piwna stoi na bardzo wysokim poziomie – mówił portalowi FPG24.PL pod koniec 2019 r. Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego „Browary Polskie”. I nie pomylił się. Segment polskiego piwa bezalkoholowego, podobnie jak piwa „procentowego”, od pewnego czasu systematycznie podbija świat.

Analitycy Polskiego Instytut Ekonomicznego w specjalnym raporcie, jaki ukazał się w mijającym tygodniu, zwrócili uwagę, że w 2021 r. polski eksport piwa utrzymuje tendencję rosnącą. W pierwszych czterech miesiącach br. zagraniczna sprzedaż piwa ze słodu (w ujęciu wartościowym) wzrosła o 3 proc. rdr, a piwa bezalkoholowego – aż o 27,7 proc.

Jak zaznaczyli autorzy analizy, Polska jest drugim w UE, po Niemczech, producentem piwa ze słodu i jego 14. eksporterem na świecie. Wielkość produkcji sprzedanej w 2019 r. wyniosła, według Eurostatu, 3,9 mld litrów, co oznacza, że co dziewiąte piwo w Unii Europejskiej zostało wyprodukowane w Polsce. „Jednocześnie jesteśmy 4. w Unii producentem piwa bezalkoholowego, z produkcją sprzedaną w wysokości blisko 165 mln litrów” – wskazano w analizie opublikowanej w najnowszym wydaniu „Tygodnika Gospodarczego PIE”. Zauważono, że większość produkowanego w polskich browarach piwa trafia wprawdzie do konsumpcji wewnętrznej, ale od kilku lat w obu kategoriach napojów rośnie ich eksport z Polski. „W 2020 r. udział Polski w światowym eksporcie piwa słodowego wyniósł 1,6 proc. i był o 0,3 pkt. proc. wyższy niż rok wcześniej” – zauważono.

Mimo pandemii wartość polskiego eksportu piwa ze słodu wzrosła w 2020 r. o 13,1 proc. w porównaniu z 2019 r. „To bardzo dobry wynik zważywszy na ograniczenia w funkcjonowaniu sektora hotelarsko-gastronomicznego (HORECA)” – ocenił PIE. Zwrócono uwagę, że w ub.r. Polska sprzedała za granicę 404,6 mln litrów o wartości 212,2 mln euro. Głównymi nabywcami polskich piw byli Holendrzy (w 2020 r. odpowiadali za 14,3 proc. wartości polskiego eksportu tego trunku) oraz Niemcy (12,1 proc.) i Włosi (8,5 proc.). Ważnymi odbiorcami byli także Węgrzy, Francuzi, Brytyjczycy i Irlandczycy. W pierwszej dziesiątce największych odbiorców polskiego piwa ze słodu znalazły się też kraje pozaeuropejskie: Korea Południowa (7 proc. wartości sprzedaży), Chiny (5,9 proc.) i USA (3,6 proc.) – wymieniono, powołując się na dane GUS. „Szczególnie dynamicznie rośnie sprzedaż piwa słodowego do Chin – w 2020 r. jej wartość była ponad czterokrotnie większa niż rok wcześniej” – zauważyli analitycy.

Jak zaznaczono, w polskim eksporcie rośnie też znaczenie piwa bezalkoholowego. „W latach 2017-2020 jego zagraniczna sprzedaż wzrosła o ok. 125 proc. (z 18,7 mln litrów w 2017 r. do 42 mln litrów w 2020 r.), zaś wartość eksportu w tym okresie zwiększyła się o 199 proc. (z 7,8 mln euro do 23,3 mln euro)” – zaznaczono. Piwo bezalkoholowe ze znakiem „made in Poland” trafiło do ponad 60 krajów świata, a blisko połowa jego dostaw(49,6 proc.) przypadła na Francję. Ważnymi odbiorcami były też Węgry (17 proc.) i Włochy (11 proc.).

Analitycy zwrócili uwagę, że Polska importuje cztery razy mniej piwa niż go eksportuje. W 2020 r. do naszego kraju sprowadzono ok. 106 mln litrów piwa ze słodu o wartości 68,5 mln euro oraz ok. 3 mln litrów piwa bezalkoholowego wartego 2,6 mln euro. „Najwięcej piwa ze słodu trafiło do Polski z Czech (ok. 36 proc. całości dostaw), Niemiec (29 proc.) i Meksyku (14 proc.)” – wyliczono.

W ocenie autorów analizy tendencja wzrostowa w eksporcie polskiego piwa będzie się utrzymywać w kolejnych miesiącach tego roku, co może oznaczać nowy rekord w eksporcie obu rodzajów trunku z Polski. „Szczególnie perspektywicznym produktem dla polskiego eksportu jest piwo bezalkoholowe, którego konsumpcja z roku na rok w wielu krajach systematycznie rośnie, co jest związane ze zmianą stylu życia” – podsumowano.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA