fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaTransportRyanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.

Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa każda decyzja o przyznaniu dotacji musi zostać zgłoszona Komisji Europejskiej w celu oceny jej legalności.

Komisja nie przedstawiła uzasadnienia, w którym by stwierdziła, że sporny środek nie jest sprzeczny z przepisami prawa Unii Europejskiej innymi niż przepisy regulujące pomoc państwa

– orzekł sąd w Luksemburgu.

Kampania Ryanair

Jak informuje serwis EURACTIV, Ryanair rozpoczął kampanię prawną przeciwko subsydiom przyznawanym liniom lotniczym podczas kryzysu związanego z COVID-19 argumentując, że zatwierdzenie tej pomocy przez Komisję Europejską podważa przepisy Unii Europejskiej dotyczące liberalizacji podróży lotniczych.

Zatwierdzenie przez Komisję prawie 40 mld euro pomocy publicznej dla linii lotniczych podczas COVID podważyło zaufanie publiczne do jednolitego rynku UE

– powiedział EURACTIV rzecznik Ryanaira.

Chodzi o 130 mln euro

W październiku 2020 r., u szczytu pandemii, Włochy zgłosiły Komisji Europejskiej pomoc państwa w wysokości 130 mln euro dla niektórych linii lotniczych posiadających włoską licencję.

Teraz Komisja Europejska ma możliwość odwołania się od decyzji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ryanair już wcześniej walczył w sądach przeciwko subsydiom dla konkurencji. W jednej ze spraw sąd orzekł, że dokapitalizowanie przez niemiecki rząd narodowego przewoźnika Lufthansy kwotą 6 mld euro nie powinno było zostać zatwierdzone przez Komisję Europejską. Sąd stwierdził wtedy, że Komisja „popełniła kilka błędów” przy ocenie pomocy.

Źródło: EURACTIV.com
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA