Fot. Pixabay

Rząd kierowany przez Pedro Sancheza kupił maseczki o wartości 20 milionów euro od firmy kontrolowanej przez przedsiębiorcę branży offshore zarejestrowanego w raju podatkowym na Malcie. Największy kontrakt o wartości 12,5 miliona euro za pięć milionów masek zawarto za pośrednictwem Adif (Administrator Infrastruktury Kolejowej w Hiszpanii).

Chociaż Unia Europejska nie zalicza Malty do rajów podatkowych, to kraj ten ma bardzo luźny system podatkowy i wspiera niejasne inwestycje na swoim terytorium.

Zwycięzca tego przetargu firma Soluciones de Gestión y Apoyo de Empresas (SL), jest zarządzana przez José Ángela Escoriala, który zgodnie z informacjami Międzynarodowego Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych (ICIJ), ujawnił setki podatników prowadzących nieprzejrzyste interesy na Malcie, ale równocześnie, według informacji „EL MUNDO”, utworzył we wrześniu 2008 r. dwie spółki na Malcie: Delta Advisory and Management Services Limited i Arce Investment Consulting Limited. Zarządza też podmiotem Malta Capital.

Według informacji o ostatnich przetargach przeprowadzonych przez Ministerstwo Transportu, Zarządzania i Wsparcia Biznesu, firma Escoriala. została wybrana do zakupu i „dostaw pięciu milionów bezzaworowych masek FFP2”, w drodze procedury negocjacyjnej niejawnej, organizowanej przez Adif.

Tym samym resort, którym kieruje Jose Luis Abalos, zaufało tej firmie w zakresie „dostarczania masek profilaktycznych w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się Covid-19 w zakresie transportu i mobilności”.

Źródła ze środowiska biznesmena potwierdzają co najmniej trzy przetargi na zakup masek za łączną kwotę około 20 milionów euro za pośrednictwem trzech organów publicznych: Adif, Portów Publicznych i Poczty Państwowej.

Firma z Saragossy nabyła materiały sanitarne w Chinach za pośrednictwem pośredników w Hongkongu i Hiszpanii oraz uzgodniła z rządem dostawę towarów na terytorium Hiszpanii. Marża transakcyjna wyniosła około 50 centów za maskę.

Podmiot ten ma siedzibę w Saragossie, jego zadaniem, według opisu ze strony www, jest „rozwój i doradztwo techniczne w zakresie międzynarodowych projektów w dziedzinie zdrowia, energii, infrastruktury wodnej i rolniczej, działających głównie w krajach afrykańskich”. Jego główne projekty były realizowane w Angoli, Gwinei Równikowej, Mauretanii i Tunezji.

Oprócz pełnienia funkcji dyrektora zarządzającego Management Solutions and Business Support, który ma również filię w Wielkiej Brytanii, Escorial jest też dyrektorem generalnym funduszu Malta Capital i dyrektorem Goya Global Holding, S.L.

Jose Angel Escorial wydaje się też powiązany z dwiema spółkami offshore na Malcie. W obu spółkach utworzonych we wrześniu 2008 r. pełni funkcję dyrektora, większościowego akcjonariusza, ma prawo do reprezentacji prawnej spółki.

Arce Investment Consulting Limited i Delta Advisory and Management Services Limited, obie z tą samą siedzibą w maltańskiej nadmorskiej miejscowości Ta 'Xbiex, są spółkami zarządzającymi nieruchomościami i udziałami.

Ta sama osoba figuruje jako wyłączny administrator od 2017 roku firmy Soluciones de Gestión y Apoyo de Empresas, S.L., zarządzanej za pośrednictwem innej spółki Purdey Investment S. L., mikroprzedsiębiorstwa z siedzibą w Barrio de Salamanca w Madrycie, zajmującego się doradztwem w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Firma ta była również odnotowana w dokumentach jako jedyny wspólnik aż do 7 listopada 2019 r., kiedy to przeszła w ręce firmy Vizcaya, zajmującej się rozwiązaniami cyfrowymi.

Źródła zbliżone do Jose Escoriala potwierdzają, że jest on właścicielem jednej z dwóch spółek offshore: Delta Advisory and Management Services Limited, która została utworzona w celu zakupu akcji MBA, firmy medycznej specjalizującej się w protezach kolan, i była nieaktywna od 2013 r., od kiedy została skontrolowana przez Skarb Państwa, a przedsiębiorca przedstawił opcję ugody w wysokości „od 60 do 90 000 euro”, czyli kwoty nie wyczerpującej znamion przestępstwa skarbowego.

Ministerstwo Transportu na mocy zarządzenia ministerialnego z dnia 20 marca, sześć dni po ogłoszeniu stanu alarmowego, zleciło nabycie „w drodze pozaprzetargowej i w związku ze stanem alarmowym ośmiu milionów masek dla personelu związanego z sektorem transportu, aby mógł nadal wykonywać swoje funkcje z należytą ochroną zdrowia.”

Maseczki zostały zgromadzone w centralnym magazynie Puertos del Estado (Porty Państwowe) i zostały rozdzielone między podmioty sektora publicznego związane z transportem oraz na pracowników sektora transportu lądowego dla podróżujących, w tym taksówkarzy, kurierów i kierowców ciężarówek wykonujących transport towarów i kierowców autobusów prywatnych linii pasażerskich.

Sześć dni później, po pierwszym przedłużeniu stanu alarmowego, Ministerstwo Transportu wydało nowe rozporządzenie, w którym zwiększyło zakup o pięć milionów masek FFP2 bez zaworów. Tym razem zamówienie było przygotowane przez publiczny podmiot gospodarczy Adif.

Chociaż zamówienie zezwala na zakup „maksymalnie pięciu milionów masek”, poza umową z Soluciones de Gestión y Apoyo a Empresas SL, zawarto kolejną, z firmą Injoo Technology SL na zakup miliona masek za kwotę 2,1 miliona euro. Obie transakcje są datowane na 27 marca, tego samego dnia, w którym nowe zamówienie zostało opublikowane w Biuletynie Rządowym.

28 marca na lotnisko Barajas przybył pierwszy samolot z 1,2 milionem masek. Poczta rozpoczęła dystrybucję dla pracowników transportu w poniedziałek 6 kwietnia. W piątek nowa przesyłka z „ponad milionem” masek przybyła samolotem dla „pracowników lokalnego transportu publicznego, w sektorze morskim, portowym, lotniczym i pocztowym”, jak napisał sam Abalos na swoim koncie na Twitterze.

Źródło: elmundo.es