fbpx
wtorek, 26 września, 2023
Strona głównaTransportRząd przyjął unijny zamach na polskie firmy

Rząd przyjął unijny zamach na polskie firmy

Rząd przyjął projekt ustawy, który wdraża do polskiego porządku prawnego niekorzystny dla polskich firm transportowych unijny Pakiet Mobilności.

Jak czytamy w serwisie Transport Logistyka Polska (tlp.org.pl), najważniejszą zmianą „jest likwidacja podróży służbowej jako formy wykonywania zadań służbowych kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. W konsekwencji diety i ryczałty wypłacane po dniu wejścia w życie ustawy traktowane będą jako elementy wynagrodzenia podlegające opodatkowaniu i objęciu składkami na ubezpieczenia społeczne”.

Branża szacuje, że w przypadku przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe nieobjęte delegowaniem średni wzrost kosztów pracy wyniesie co najmniej 17,5 proc., co przekłada się na wzrost całkowitych kosztów przewozu drogowego średnio o co najmniej 5,5 proc. Z kolei w przypadku pracy kierowców objętej delegowaniem, wykonywanej w tych państwach członkowskich, w których wynagrodzenie znacznie przewyższa średnią europejską, wzrost kosztów pracy, a tym samym wzrost całkowitych kosztów wykonywanych przewozów drogowych może być jeszcze wyższy.

Inne istotne zmiany to m.in.:

  • podniesienie wysokości stawek kar w około 100 pozycjach taryfikatorów (w niektórych przypadkach rząd proponuje wzrost kary o 1000 proc.),
  • zmiana definicji bazy eksploatacyjnej i wprowadzenie wymogu posiadania miejsc parkingowych w liczbie odpowiadającej połowie liczby posiadanych pojazdów,
  • wprowadzenie dodatkowych wymagań dla odzyskania cofniętego na skutek utraty dobrej reputacji osoby zarządzającej transportem drogowym.

Tak niszczy się konkurencyjność polskich firm transportowych, które ciężką pracą wywalczyły dobrą pozycję rynkową, jaką mają na terenie Unii Europejskiej.

Maciej Wroński, prezes TLP, podkreśla ponadto, że brak wystarczająco długiego vacatio legis przed wejściem w życie krajowych przepisów związanych z unijnym Pakietem Mobilności nie pozwoli polskim przewoźnikom na przygotowanie się do wyzwań, jakie przyniesie początek lutego 2022 r.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL), tygodnikami „Do Rzeczy” i „Najwyższy Czas!”, oraz dwumiesięcznikami „Polonia Christiana” (i z serwisem pch24.pl) i „Magna Polonia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pociągi PKP Intercity przyspieszą i zabiorą więcej pasażerów

Do 2030 roku PKP Intercity zamierza przeprowadzić gruntowną modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe i szybsze połączenia.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe firmy rezygnują z leasingu?

Najmniejsi przedsiębiorcy w Polsce coraz częściej rezygnują z leasingu i decydują się na inne rozwiązanie przy finansowaniu samochodów służbowych.
2 MIN CZYTANIA

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Trzecia siła z największą konwencją w Spodku

W sobotę 23 września Konfederacja zorganizowała największą konwencję partyjną tego sezonu wyborczego. Katowicki Spodek był niemal pełny kandydatów na parlamentarzystów i działaczy z całej Polski (ostatni raz takie tłumy w Spodku widziałem kilka lat temu na koncercie Kultu). Tym razem pierdyliardy złotych już nie leciały na publikę, ale nie zabrakło efektów specjalnych. Najważniejsza jest jednak merytoryka.
6 MIN CZYTANIA

UE chce przejmować kolejne obszary władzy!

Parlament Europejski chce, aby kolejne obszary, które tradycyjnie należą do wyłącznych kompetencji państwa, przechodziły spod władzy krajów członkowskich na rzecz brukselskiej centrali.
< 1 MIN CZYTANIA

WHO chce ograniczyć suwerenność państw

W Światowej Organizacji Zdrowia trwają prace nad Międzynarodowymi Przepisami Zdrowotnymi, które – jeśli zostaną uchwalone – doprowadzą do ograniczenia suwerenności państw na rzecz WHO.
2 MIN CZYTANIA