fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaFinanseRząd ukrywa poza budżetem 40 miliardów złotych!

Rząd ukrywa poza budżetem 40 miliardów złotych!

Przyszłoroczna obsługa długu publicznego będzie o niemal 40 mld zł kosztowniejsza niż mówią dane rządowe.

Według Komisji Europejskiej koszty obsługi polskiego długu publicznego w 2023 r. wyniosą ponad 105 mld zł. To oznacza, że będą one 3,5-krotnie wyższe niż w 2020 r. Problem w tym, że rząd PiS twierdzi inaczej. Jego zdaniem w 2023 r. koszt obsługi zadłużenia Polski sięgnie 66 mld zł. Co za tym idzie, prognoza rządu PiS jest niższa o 40 mld zł – tyle bowiem kosztuje obsługa długu w funduszach pozabudżetowych. Konfederacja nazywa tę różnicę “dziurą budżetową Morawieckiego”.

Według danych Komisji Europejskiej wzrost kosztów obsługi zadłużenia w Polsce jest najszybszy w całej Unii Europejskiej. Jednakże polski rząd się z tym nie zgadza, pokazując zupełnie inne dane. Taka rozbieżność wynika z tego, że PiS nie wlicza w koszty zadłużenia pozabudżetowego.

– Inflacja to tylko jeden z przejawów nieodpowiedzialności tego rządu. Przypomnijmy, że na ostatnim posiedzeniu sejmu przeprowadzona została ustawa, która w zasadzie zdejmuje hamulce z funduszy pozabudżetowych i pozwala swobodnie przesuwać środki pomiędzy budżetem a funduszami pozabudżetowymi – powiedział poseł Krzysztof Bosak.

W ten sposób polityk odniósł się do funduszy powołanych przez rząd Mateusza Morawieckiego, będących poza kontrolą parlamentu. Mowa o Funduszu Przeciwdziałania Covid-19, Funduszu Pomocy i Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.

– Rząd nie podaje, że koszt obsługi długu będzie wynosił 100 miliardów, tylko 66 miliardów. Te 40 miliardów to obsługa długu pozabudżetowego – zaznaczył poseł Bosak.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Regionalne wsparcie dla firm z sektora MŚP

Przedsiębiorcy mogą już rozglądać się w swoich macierzystych regionach nad dostępnymi formami wsparcia ich działalności. Przybierają one zarówno formę dotacji, jak i preferencyjnych pożyczek. Warto wiedzieć o nich jak najwcześniej.
2 MIN CZYTANIA

Inflacja jest najniższa od trzech lat!

Główny Urząd Statystyczny wydał komunikat o poziomie wzrostu cen za luty oraz opublikował informacje na temat zmiany metodologii liczenia inflacji.
< 1 MIN CZYTANIA

Wakacje kredytowe na nowych zasadach

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o wsparciu kredytobiorców, której celem jest przedłużenie możliwości skorzystania z tak zwanych wakacji kredytowych.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Klimatyzm über alles

Tak jak za Polski Ludowej nie było odwrotu od budowy najwyższej formy cywilizacji człowieka, czyli komunistycznej utopii, tak teraz w Unii Europejskiej nie ma odwrotu od ideologii klimatyzmu. Tak samo wtedy, jak i teraz ludzie, którzy się temu sprzeciwiali lub z tego kpili uznawani byli za niespełna rozumu. Wtedy komunizm budowali towarzysze z państwowych przedsiębiorstw, a teraz ze zmianami klimatu walczą menedżerowie i prezesi firm prywatnych.
5 MIN CZYTANIA

Polska dostała unijną karę za zakupy poza Unią?

Komisja Europejska ogłosiła przyznanie wsparcia finansowego w wysokości 500 mln euro na rzecz firm obronnych, co ma na celu podniesienie ich zdolności do produkcji amunicji artyleryjskiej. Polska dostała grosze.
2 MIN CZYTANIA

Auta też będą miały… paszporty!

W ramach unijnego rozporządzenia Euro 7 każdy pojazd ma docelowo posiadać tzw. ekologiczny paszport, który będzie zawierał informacje o jego efektywności energetycznej (limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO₂, zużycie paliwa i energii elektrycznej oraz zasięg elektryczny).
2 MIN CZYTANIA