Według danych Eurostatu w całej Unii Europejskiej w produkcji pojazdów oraz części do nich i usług z nimi związanych pracuje ponad 12,7 mln ludzi. Najwięcej osób zatrudnionych bezpośrednio w automotive pracuje w Niemczech, bo aż 916 tys. Kolejna jest Francja z 232 tys. miejsc pracy, a trzecia – Polska – z 224 tys. zatrudnionych. Za nami są Czechy (181 tys.) i Rumunia (179 tys.). Tylko w tych pięciu krajach w automotive pracuje ponad 1,7 mln osób, czyli aż 67 proc. zatrudnionych w europejskich fabrykach automotive. W latach 2015-2019 zatrudnienie w branży rosło.
– Oczywiście zawirowania związane z pandemią i opóźnieniami w globalnych łańcuchach dostaw, a teraz z wojną na terytorium Ukrainy, powodują chwilowe trudności, ale sektor zawsze wraca na swoje najlepsze tory – powiedział Krzysztof Inglot z Personnel Service
Komentator uważa, że najbliższe lata mogą upłynąć w Polsce pod znakiem rozwoju branży automotive. Wszystko dzięki przenoszeniu produkcji z Chin, Ukrainy i Rosji i zwiększaniu mocy produkcyjnych w Europie. Do tego dochodzi szybki rozwój produkcji aut elektrycznych.
Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA mówią, że w 2021 r. sprzedaż aut była o 2,4 proc. niższa niż rok wcześniej i wyniosła 9,7 mln sztuk.
PAP