„Kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL będą się odbywać w oparciu o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu” – napisała w piśmie do rzecznika małych i średnich przedsiębiorców Magdalena Rzeczkowska – szefowa Krajowej Administracji Skarbowej. Tym samym uwzględniła prośbę Adama Abramowicza o niekaranie przewoźników.

Pismo KAS to efekt interwencji rzecznika MŚP dotyczącej przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL dla branży transportowej.

30 września 2021 r. wygasła możliwość jednoczesnego korzystania z dotychczasowego systemu viaTOLL oraz nowego systemu-e-TOLL. Od 1 października 2021 r. przewoźnicy mogą korzystać wyłącznie z systemu e-TOLL.

Adam Abramowicz w piśmie skierowanym do szefa Krajowej Administracji Skarbowej Magdaleny Rzeczkowskiej zwrócił się z prośbą o przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL. Zdaniem rzecznika MŚP przedłużenie terminu rejestracji w systemie e-TOLL pozwoli nie tylko na płynną migrację danych wielu użytkowników z dotychczasowego systemu viaTOLL, ale także zapewni służbom informatycznym Krajowej Administracji Skarbowej więcej czasu na dostosowanie systemu e-TOLL do potrzeb przewoźników.

– Proponuję, aby dotychczasowy okres przejściowy został przedłużony lub apeluję o odstąpienie od karania, w początkowym okresie docelowego działania systemu e-TOLL, tj. od 1 października br., przewoźników, którzy nie zdążyli zarejestrować się w nowym systemie płatności opłat drogowych lub z powodów technicznych nie mogli z niego skorzystać – apelował Abramowicz.

30 września rzecznik MŚP otrzymał odpowiedź od Magdaleny Rzeczkowskiej, która podzieliła argumentację Abramowicza. Wiceminister poinformowała, że „kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, które od 1 października będą przeprowadzane przez Inspektorów GITD oraz Służbę Celno-Skarbową będę odbywać się w oparciu przede wszystkim o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu”.

Równocześnie uwzględniła postulat rzecznika MŚP o odstąpieniu od karania przewoźników, informując, że „w sprawach, dla których ustawa przewiduje nakładanie mandatów na kierujących stosowane będą pouczenia. Natomiast w sprawach kar pieniężnych nakładanych przez GITD, z wyłączeniem braku rejestracji w e-TOLL, w pierwszej kolejności inspektorzy skorzystają z przewidzianej w przepisach prawa instytucji „odstąpienia” od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej”.

Dzięki temu branża transportowa ma dłuższy okres czasu na dostosowanie się do nowego systemu e-TOLL.