W 2022 roku Polska sprzedała za granicę 295 tys. ton czekoladowych słodyczy, co uplasowało nas na trzecim miejscu wśród największych eksporterów wyrobów czekoladowych w Europie – wynika z danych zaprezentowanych przez firmę E.Wedel. Nasz wynik odpowiada za 7,1 proc. udziału w rynku.
W minionym roku najwięcej czekolady w Europie eksportowali Niemcy – 680 tys. ton, a drudzy byli Holendrzy, którzy sprzedali do innych krajów 322 tys. ton, czyli niewiele więcej od Polski. Analiza rynku słodyczy zaprezentowana przez Macieja Hermana, dyrektora zarządzającego E.Wedel, wykazała również, że spożycie czekolady w Polsce nie zmienia się i wynosi ok. 5,9 kg rocznie na osobę, choć według prognoz w 2028 roku będzie to 6,4 kg, czyli o 8,5 proc. więcej niż obecnie.
Zaprezentowane dane firmy NielsenIQ pokazały, że wartość rynku słodyczy na świecie to 113,6 mld dolarów i do 2028 roku wzrośnie on o ok. połowę. W Polsce wartość rynku słodyczy wynosi ok. 10 mld 315 mln złotych, co oznacza wzrost o 17 proc. względem zeszłego roku, zaś pod względem ilości sprzedawanych produktów rynek wzrósł o 2 proc.
Analitycy wskazali, że rynek słodyczy radzi sobie całkiem dobrze również w czasach kryzysu gospodarczego, bo nie są to dobra stricte luksusowe i większość klientów może sobie na nie pozwolić w codziennych wydatkach. Ceny słodyczy są jednak uzależnione od dostępności surowców, a z uwagi na fakt, że dzisiaj kakao jest najdroższe od 46 lat, to w najbliższym czasie można spodziewać się wzrostu cen czekolady.
Źródło: PAP