fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesSprzedaż na dobre zadomowiła się w sieci

Sprzedaż na dobre zadomowiła się w sieci

Obserwacje szybko ewoluującego rynku e-commerce pozwalają odnotować postępującą zmianę zachowań konsumentów, gwałtowny wzrost sprzedaży online oraz systematyczne przenoszenie się stacjonarnego biznesu do Internetu.
– Sklepy oferujące np. odzież, zabawki dla dzieci, elektronikę i sprzęt komputerowy, starają się przyciągać klientów promocjami, darmową dostawą i nie tylko. Musimy pamiętać, że sklep internetowy to dla wielu przedsiębiorców dzisiaj jedyna szansa nie tyle na utrzymanie, ile na prowadzenie jakiejkolwiek sprzedaży – komentuje Oliwia Tomalik, Marketing Manager platformy sprzedaży dla sklepów internetowych Shoper.

Kurierzy kwitną
Ze zmian zachowań konsumentów i rosnącej sprzedaży online korzysta branża kurierska, która odnotowuje ogromny wzrost. Polacy do zakupów w sieci przystąpili ze szczególnym entuzjazmem. Warty 5,2 mld zł rynek paczek w ciągu ostatnich miesięcy urósł o 30 proc. – podaje „Rzeczpospolita”.

Marcowo-kwietniowe obostrzenia sprawiły, że niemal wszystkie zakupy, poza spożywczymi, przeniosły się do Internetu – oba te miesiące były dla wielu branż rekordowe. Trend wzrostowy nie tylko się utrzymywał, ale przybierał na sile.

– Wolumeny przesyłek rosną szybciej o ponad 30 proc. – mówi cytowany przez „Rz”, Wojciech Kliber, wiceprezes spółki Sendit, brokera usług kurierskich. W maju sytuacja już się trochę uspokoiła, na co wpływ mogło mieć otwarcie galerii handlowych. Najszybciej rósł InPost, który w ciągu ostatnich trzech miesięcy mógł odnotować nawet trzycyfrowe wzrosty obrotów.

Co teraz zamawiamy?
Raport Shoper „Handel vs koronawirus. Jak sprzedaż przeniosła się do internetu”, który został sporządzony w kwietniu br. w oparciu o informacje z platformy sklepów internetowych Shoper, wskazuje jednoznacznie, że zainteresowanie klientów zakupami online rośnie. Potwierdzają to dane GUS: udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej wzrósł w marcu aż o 45 proc. (stanowiąc 8,1 proc. sprzedaży ogółem), a w następnym miesiącu o kolejne 28 proc. – sprzedaż przez Internet odpowiadała już za 11,9 proc. całej kwietniowej sprzedaży detalicznej.

Najwięcej przez sieć sprzedaje branża spożywcza oferująca artykuły pierwszej potrzeby, potem apteki internetowe i drogerie. Na trzecim miejscu są sklepy z elektroniką, ze sprzętem multimedialnym i akcesoriami oraz z książkami.

Zmieniają się też zwyczaje zakupowe Polaków. Niektóre z tych zmian są nieodwracalne. Transformacja cyfrowa modelu sprzedaży staje się faktem, czymś, co odbywa się na naszych oczach. – Uważam, że całe społeczeństwo, zarówno w Polsce jak na całym świecie, zostało poddane bardzo przyśpieszonej transformacji cyfrowej. Proces, który normalnie trwałby kilka lat, w aktualnych okolicznościach skróci się do kilku miesięcy. Myślę, że po ustaniu pandemii wiele form aktywności cyfrowych pozostanie na wysokim poziomie – komentuje dokonujące się na rynku zmiany Wojciech Szymański, Managing Director Ideo Force.

Hamulec dla e-commerce
Patrząc realistycznie na sytuację, nie tylko z perspektywy większych ośrodków miejskich, ale też małych miejscowości i wsi, nie wszyscy mają możliwość robienia zdalnych zakupów, nawet jeśli mieliby na to ochotę. Informacje GUS zawarte w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 roku” nie pozostawiają złudzeń: tylko niespełna 86,7 proc. gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu!

Skąd więc biorą się dane o rosnącej sprzedaży zdalnej i optymistyczne prognozy? Być może z faktu, że Polacy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych i to przez nie dokonują też zakupów.

Tak czy inaczej trend w kierunku przechodzenia ze sprzedaży stacjonarnej do zdalnej jest bardzo silny i zdaje się być nieodwracalny. Wzmacniać go będzie dalsza cyfryzacja kraju. Przyspieszona ekspansja e-commerce zostanie z pewnością wpisana w strategię rozwoju wielu sklepów. Ale i wynajmujący powierzchnie pod sklepy stacjonarne nie powinni aż tak twardo negocjować stawek czynszowych, bo w efekcie końcowym mogą zostać z niczym.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA