fbpx
piątek, 1 listopada, 2024
Strona głównaInnowacjeStart-upy, które łączą biznes z ekologią

Start-upy, które łączą biznes z ekologią

Nowe technologie polskich firm wykorzystywane są coraz częściej na rzecz ekologii. Firma NanoSci dba o czystość powietrza. Hydrogen First z kolei oferuje innowacyjne produkty w segmencie wodorowym.

NanoSci i Hydrogen First to finaliści II edycji prestiżowego konkursu Huawei Startup Challenge, których produkty i usługi swoją koncepcją wybiegają w przyszłość i przyczyniają się do ochrony środowiska.

NanoSci: czyste powietrze

Adam Kądziela stworzył firmę NanoSci wspólnie z prof. Adrianą Zaleską-Medyńską, dr. Pawłem Mazierskim, Bartoszem Sroką i Radosławem Miszczakiem. – Ta technologia jest owocem dwudziestu lat badań mojej wspólniczki, profesor Adriany Zalewskiej-Medyńskiej, pracującej na Wydziale Chemii Uniwersytetu Gdańskiego. Nasze urządzenia mogą oczyszczać powietrze ze smogu, samochodowych spalin, ale także z nieprzyjemnych zapachów, bakterii, wirusów itd. – opowiada Kądziela.

Urządzenie NanoSci do oczyszczania powietrza

Obecnie na rynku wykorzystuje się przede wszystkim dezynfekowanie światłem UVC (ultrafioletem) lub filtrację powietrza filtrami HEPA. – Jako jedyni oferujemy dwie funkcjonalności w jednym, tj. jednocześnie usuwamy wirusy i bakterie oraz poprawiamy jakość powietrza. Zużywamy przy tym wielokrotnie mniej energii niż konkurencyjne urządzenia. Nasze „silniki” mają znacznie dłuższy czas życia niż stosowane dzisiaj konkurencyjne technologie dezynfekcji powietrza – podkreśla nasz rozmówca.

Firma szuka odbiorców w branży wentylacyjnej, motoryzacyjnej i przede wszystkim oświetleniowej. Urządzenia NanoSci są nieduże i mało kosztowne w utrzymaniu. Są na tyle poręczne, że ich użycie w szkołach, biurach czy środkach komunikacji miejskiej z czasem może stać się powszechne. Wydatnie mogą przyczynić się do ograniczenia absencji w biurowcach czy budynkach publicznych. Z kolei w komunikacji zbiorowej urządzenia NanoSci mogą eliminować uprzykrzające pasażerom zapachy. To samo dotyczy też wind. Teraz firma pracuje nad układem wentylacyjnym dla ekskluzywnych aut. W dalszych planach jest zastosowanie fotokatalizy do oczyszczania wody, produkcji wodoru i pochłaniania dwutlenku węgla z atmosfery.

Hydrogen First: czas na wodór

Hydrogen First założyli w 2019 r. dwaj doświadczeni eksperci rynku energii: Bohdan Bogucki i Tomasz Bogucki – ojciec i syn, których drogi zawodowe zeszły się w momencie pierwszych zwiastunów otwarcia Ekonomii Wodoru jako nieznanej dotychczas szerszej alternatywy dla paliw kopalnych, nośnika i magazynu energii. – Nasze bogate, piętnastoletnie doświadczenie w zakresie produkcji zbiorników CNG, e-mobilności i sektora energetycznego jest udziałem moim oraz mojego taty. Oczywiście ważny jest też zespół współpracowników, ale z pewnością możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy firmą rodzinną – opowiada nam Tomasz Bogucki, prezes zarządu Hydrogen First, jeden z twórców start-upu.

Start-up ten powstał w przekonaniu, że technologie wodorowe są innowacyjne i mają przyszłość również w branży elektromobilności. Bohdan Bogucki ma wieloletnie doświadczenie w sektorze energetycznym. W nowej firmie chętnie dzieli się swoją wiedzą i pomysłami na rozwój. Jego syn z kolei odpowiada za marketing i sprzedaż oraz za zarządzanie.

Hydrogen First opracował innowacyjną technologię przechowywania i transportu wodoru w płaskim zbiorniku dzielącym przestrzeń baterii pod podłogą BEV. Proponowane skraplanie wodoru, w przeciwieństwie do jego kompresji, jest dodatkowym, energochłonnym i kosztownym procesem. Hydrogen First tworzy więc zbiorniki wysokociśnieniowe do przechowywania wodoru w formie gazowej; nie ze stali, jak w poprzedniej generacji zbiorników ciśnieniowych, ale z kompozytu oraz z dużo wyższymi ciśnieniami – do 100MPa.

Firma buduje zbiorniki różnych wielkości kształtów – nawet dopasowane do specjalnych potrzeb klienta. – Można to porównać do sytuacji, gdy ktoś wpadł kiedyś na pomysł, że należy opracować zbiornik na gaz LPG dopasowany do miejsca po kole zapasowym – wyjaśnia Tomasz Bogucki.

Duże nadzieje założyciele firmy wiążą z projektem naczepy wodorowej do transportu blisko 1300 kg wodoru pod ciśnieniem ponad 500 bar. Będzie to wyzwanie zarówno dla producentów, jak i odbiorców, ponieważ jeszcze długo poczekamy na budowę choćby szkieletowej sieci gazociągów przeznaczonych dla wodoru. Niezależnie od tego Hydrogen First już szuka partnerów do współpracy w rozwoju wszelkich nowoczesnych projektów wodorowych.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Najsilniejsze armie na świecie stawiają na sztuczną inteligencję

USA i Chiny rywalizują w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) w wojsku. Pentagon przygotował już kilka projektów, a jednym z nich ma być samolot myśliwski całkowicie sterowany przez SI.
3 MIN CZYTANIA

Sygnalizacja świetlna oparta na sztucznej inteligencji nie działa. Co poszło nie tak?

W mieście Hamm w Nadrenii Północnej-Westfalii sztuczna inteligencja (SI) miała pomagać w regulacji ruchu drogowego. W tym celu na jednym z tamtejszych przejść dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną opartą na sztucznej inteligencji. Kierowcy jednak skarżą się, że stale wyświetlane jest dla nich światło czerwone. Co poszło nie tak z tym flagowym projektem?
5 MIN CZYTANIA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA