Nowe technologie polskich firm wykorzystywane są coraz częściej na rzecz ekologii. Firma NanoSci dba o czystość powietrza. Hydrogen First z kolei oferuje innowacyjne produkty w segmencie wodorowym.

NanoSci i Hydrogen First to finaliści II edycji prestiżowego konkursu Huawei Startup Challenge, których produkty i usługi swoją koncepcją wybiegają w przyszłość i przyczyniają się do ochrony środowiska.

NanoSci: czyste powietrze

Adam Kądziela stworzył firmę NanoSci wspólnie z prof. Adrianą Zaleską-Medyńską, dr. Pawłem Mazierskim, Bartoszem Sroką i Radosławem Miszczakiem. – Ta technologia jest owocem dwudziestu lat badań mojej wspólniczki, profesor Adriany Zalewskiej-Medyńskiej, pracującej na Wydziale Chemii Uniwersytetu Gdańskiego. Nasze urządzenia mogą oczyszczać powietrze ze smogu, samochodowych spalin, ale także z nieprzyjemnych zapachów, bakterii, wirusów itd. – opowiada Kądziela.

Urządzenie NanoSci do oczyszczania powietrza

Obecnie na rynku wykorzystuje się przede wszystkim dezynfekowanie światłem UVC (ultrafioletem) lub filtrację powietrza filtrami HEPA. – Jako jedyni oferujemy dwie funkcjonalności w jednym, tj. jednocześnie usuwamy wirusy i bakterie oraz poprawiamy jakość powietrza. Zużywamy przy tym wielokrotnie mniej energii niż konkurencyjne urządzenia. Nasze „silniki” mają znacznie dłuższy czas życia niż stosowane dzisiaj konkurencyjne technologie dezynfekcji powietrza – podkreśla nasz rozmówca.

Firma szuka odbiorców w branży wentylacyjnej, motoryzacyjnej i przede wszystkim oświetleniowej. Urządzenia NanoSci są nieduże i mało kosztowne w utrzymaniu. Są na tyle poręczne, że ich użycie w szkołach, biurach czy środkach komunikacji miejskiej z czasem może stać się powszechne. Wydatnie mogą przyczynić się do ograniczenia absencji w biurowcach czy budynkach publicznych. Z kolei w komunikacji zbiorowej urządzenia NanoSci mogą eliminować uprzykrzające pasażerom zapachy. To samo dotyczy też wind. Teraz firma pracuje nad układem wentylacyjnym dla ekskluzywnych aut. W dalszych planach jest zastosowanie fotokatalizy do oczyszczania wody, produkcji wodoru i pochłaniania dwutlenku węgla z atmosfery.

Hydrogen First: czas na wodór

Hydrogen First założyli w 2019 r. dwaj doświadczeni eksperci rynku energii: Bohdan Bogucki i Tomasz Bogucki – ojciec i syn, których drogi zawodowe zeszły się w momencie pierwszych zwiastunów otwarcia Ekonomii Wodoru jako nieznanej dotychczas szerszej alternatywy dla paliw kopalnych, nośnika i magazynu energii. – Nasze bogate, piętnastoletnie doświadczenie w zakresie produkcji zbiorników CNG, e-mobilności i sektora energetycznego jest udziałem moim oraz mojego taty. Oczywiście ważny jest też zespół współpracowników, ale z pewnością możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy firmą rodzinną – opowiada nam Tomasz Bogucki, prezes zarządu Hydrogen First, jeden z twórców start-upu.

Start-up ten powstał w przekonaniu, że technologie wodorowe są innowacyjne i mają przyszłość również w branży elektromobilności. Bohdan Bogucki ma wieloletnie doświadczenie w sektorze energetycznym. W nowej firmie chętnie dzieli się swoją wiedzą i pomysłami na rozwój. Jego syn z kolei odpowiada za marketing i sprzedaż oraz za zarządzanie.

Hydrogen First opracował innowacyjną technologię przechowywania i transportu wodoru w płaskim zbiorniku dzielącym przestrzeń baterii pod podłogą BEV. Proponowane skraplanie wodoru, w przeciwieństwie do jego kompresji, jest dodatkowym, energochłonnym i kosztownym procesem. Hydrogen First tworzy więc zbiorniki wysokociśnieniowe do przechowywania wodoru w formie gazowej; nie ze stali, jak w poprzedniej generacji zbiorników ciśnieniowych, ale z kompozytu oraz z dużo wyższymi ciśnieniami – do 100MPa.

Firma buduje zbiorniki różnych wielkości kształtów – nawet dopasowane do specjalnych potrzeb klienta. – Można to porównać do sytuacji, gdy ktoś wpadł kiedyś na pomysł, że należy opracować zbiornik na gaz LPG dopasowany do miejsca po kole zapasowym – wyjaśnia Tomasz Bogucki.

Duże nadzieje założyciele firmy wiążą z projektem naczepy wodorowej do transportu blisko 1300 kg wodoru pod ciśnieniem ponad 500 bar. Będzie to wyzwanie zarówno dla producentów, jak i odbiorców, ponieważ jeszcze długo poczekamy na budowę choćby szkieletowej sieci gazociągów przeznaczonych dla wodoru. Niezależnie od tego Hydrogen First już szuka partnerów do współpracy w rozwoju wszelkich nowoczesnych projektów wodorowych.

Poprzedni artykułIle Niemcy, a ile Polska zyskują na uczestnictwie w Unii?
Następny artykułIle polskich firm zatrudnia Ukraińców?