Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w trzech spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w których portfelu znajdowały się podmioty stoczniowe (tj. w: Agencji Rozwoju Przemysłu SA – nadzór nad Grupą Przemysłową Baltic Sp. z o.o.; Polskiej Grupie Zbrojeniowej SA – nad PGZ Stocznią Wojenną Sp. z o.o.; Funduszu Rozwoju Spółek SA – nad Stocznią Szczecińską Wulkan Sp. z o.o. oraz Morską Stocznią Remontową Stocznią Gryfia SA) oraz w trzech podmiotach uprawnionych do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa w tych spółkach (tj. w: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – nadzór nad Agencją Rozwoju Przemysłu SA; Ministerstwie Aktywów Państwowych – nad Polską Grupą Zbrojeniową SA; Ministerstwie Infrastruktury – nad Funduszem Rozwoju Spółek SA).
Wysokie straty
Straty netto odnotowały trzy z kontrolowanych przez NIK stoczni: Grupa Przemysłowa Baltic Sp. z o.o. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. w całym okresie objętym kontrolą oraz Stocznia Szczecińska Wulkan Sp. z o.o. od 2020 r. Zysk (od 2021 r.) zanotowała tylko spółka – Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA. Jednak odzyskanie rentowności w Stoczni Gryfia oraz odnotowanie straty netto w Stoczni Wojennej na poziomie „tylko” 20,4 mln zł nie było wynikiem generowania zysków z działalności produkcyjnej, a głównie uzyskania wpływów ze sprzedaży majątku. Wyniki finansowe osiągane przez cztery spółki stoczniowe miały wpływ na sytuację finansowo-ekonomiczną (pogłębiając straty bądź pomniejszając zyski) grup kapitałowych kontrolowanych spółek Skarbu Państwa.
Programy naprawcze
W Stoczni Wojennej i Stoczni Gryfia z uwagi na trudności z utrzymaniem płynności finansowej uzasadnione było opracowanie i wdrożenie programów naprawczych. Jak wykazała jednak kontrola NIK realizacja kolejnych planów naprawczych nie przyczyniła się do poprawy jej sytuacji finansowej.
NIK zauważa, że zła kondycja finansowa spółek stoczniowych stwarza ryzyko nieosiągnięcia przez nie celów projektów, w które zaangażowano pośrednio znaczne środki Skarbu Państwa.