Raport ManPower Group „ESG w Polsce. Rynek pracy” wykazał, że 3 na 10 organizacji w Polsce jest na etapie opracowywania strategii ESG. Sama strategia ESG dotyka natomiast obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.
Firmy, które już wdrożyły strategię ESG największy nacisk kładą na działania związane z obszarem ludzkim i społecznym (35 proc.), a dopiero później na ochronę środowiska (28 proc.) i ład korporacyjny (18 proc.). Organizacje wprowadzają ESG, bo chcą przestrzegać przepisów (43 proc.) oraz budować dobrą reputację (42 proc.). Ważne są również oczekiwania inwestorów (35 proc.) i redukcja kosztów (35 proc.). W związku z tym, połowa firm planuje rekrutacje nowych talentów w obszarze działań na rzecz środowiska oraz BHP.
– W ostatnim czasie zaszło wiele zmian społecznych, które znacząco wpłynęły na preferencje i oczekiwania kandydatów względem miejsca pracy. Pracownicy przywiązują jeszcze większą niż dotychczas wagę do szeroko rozumianego wellbeingu. Organizacje nie pozostają na to obojętne, co jest widoczne między innymi w dużej koncentracji tego typu działań w strategiach ESG – powiedział w komunikacie Kamil Sadowniczyk, dyrektor Manpower Polska. – Potwierdzają to także dane raportu, bowiem według nich pracodawcy chcą położyć największy nacisk właśnie na aktywności społeczne. Kolejnym obszarem docenianym przez kandydatów podczas rekrutacji jest strategia działań firm na rzecz środowiska. Wzrasta świadomość społeczna w tym zakresie, co naturalnie przekłada się na zainteresowanie firm odnawialnymi źródłami energii, czy neutralnością klimatyczną – dodał.
W raporcie wskazano, że wdrażana strategia ESG zależy od wielkości firmy. Na rzecz środowiska najczęściej działają mikrofirmy (31 proc.) oraz średnie przedsiębiorstwa (32 proc.), o aspekt społeczny dbają średnie przedsiębiorstwa (38 proc.), a obszar ładu korporacyjnego i regulacji jest kluczowy dla dużych firm (23 proc.).
– ESG staje się coraz istotniejszym elementem funkcjonowania nowoczesnych, świadomych organizacji. Dla niektórych z nich to już obowiązek raportowania danych niefinansowych, dla innych wynik presji rynkowej, podążania za trendami, czy spełnienie wymogów właścicielskich. W dłuższej perspektywie kwestie zrównoważonego rozwoju staną się równie ważne dla biznesu, jak wszelkie operacje, poziom sprzedaży czy zysku – powiedział z kolei Szymon Rudnicki, dyrektor ManpowerGroup Talent Solutions w Polsce.
ManPower Group