Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poinformował, że w okresie od stycznia do końca listopada 2022 r. polscy producenci rolno-spożywczy wyeksportowali towar o wartości 43,6 mld euro, czyli 204 mld zł. To o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.
– Uzyskane wyniki świadczą o przedsiębiorczości eksporterów działających w branży rolnictwa i przetwórstwa żywności, którzy zwłaszcza w ostatnim roku prowadzili działalność w bardzo trudnych warunkach międzynarodowych – wojny w Ukrainie i pandemii – powiedział zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński.
Najwięcej produktów rolno-spożywczych sprzedajemy do krajów Unii Europejskiej, skąd pochodzi niemal 75 proc. wpływów eksportowych Polski. W ciągu 11 miesięcy 2022 r. do UE sprzedano towar o wartości 32,3 mld euro (151 mld zł), czyli o 29 proc. więcej niż rok wcześniej. Do krajów Wspólnoty najczęściej sprzedajemy drób (3,0 mld euro), papierosy (2,7 mld euro), produkty mleczne (2,4 mld euro), wołowinę (1,6 mld euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,6 mld euro), karmę dla zwierząt (1,4 mld euro), a także czekoladę i wyroby czekoladowe (1,4 mld euro).
Jeśli chodzi o eksport do krajów poza UE to wzrósł on o 21 proc. i wyniósł 11,3 mld euro (53 mld zł). Na rynki pozaunijne sprzedawaliśmy głównie produkty mleczne (940 mln euro), mięso drobiowe (902 mln euro) oraz pszenicę (690 mln euro).
Marcin Wroński zaznaczył, że wzrost przychodów z eksportu żywności to zasługa korzystnego dla eksporterów kursu wymiany złotego względem głównych walut światowych, ale też wzrostu samego wolumenu eksportu.
PAP