UOKiK zarzuca szwedzkiej spółce Duka International naruszanie zbiorowych interesów konsumentów przez próby sprzedaży klientom produktów, których nie zamawiali. Firmie grozi dotkliwa kara finansowa.
UOKiK wyjaśnił, że przy zakupach internetowych za pośrednictwem sklepu duka.com do koszyków klientów mogły być automatycznie dodawane niezamawiane produkty, które kupujący musieli usuwać, aby uniknąć ich zakupu. Niedopatrzenie ze strony klientów mogło doprowadzić do zawarcia umowy sprzedaży.
Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym. Może to bowiem prowadzić do zakupu niechcianego artykułu, którego zwrot wywoła po stronie konsumentów uciążliwości i będzie wymagał poniesienia dodatkowych kosztów przesyłki
– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK sprecyzował, że tego typu praktyki noszą cechy tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe. Za opisywane praktyki spółce Duka International grozi grzywna w wysokości nawet 10 proc. obrotu.
Sklep Duka oferuje klientom artykuły gospodarstwa domowego oraz elementy wyposażenia wnętrz.
Źródło: UOKiK