fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaTransportTak PKP doi podatników

Tak PKP doi podatników

Za wyższe ceny energii elektrycznej dla kolei zamiast pasażerów zapłacą podatnicy.

Jak informuje serwis Business Insider Polska ceny biletów w PKP Intercity spadły 1 marca do poziomów sprzed podwyżki wprowadzonej 11 stycznia br. Ceny bazowe na połączenia kategorii TLK i IC są średnio o około 11 proc. niższe, a dla kategorii EIC i EIP – średnio o około 15 proc. Obniżone będą także ceny biletów odcinkowych, Kart Intercity oraz biletów za przewóz roweru, psa czy bagażu.

Od 11 stycznia wprowadzono nowy cennik biletów PKP Intercity. Ceny podniesiono o około 11-17 proc. Podwyżkę tę uzasadniano wzrostem cen energii elektrycznej. To wywołało jednak polityczną awanturę, która zahaczyła nawet o premiera Mateusza Morawieckiego.

Ostatecznie zamiast pasażerów do biletów dopłacą podatnicy. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że PKP Intercity po wycofaniu się z podwyżki cen otrzyma dodatkowe 50 mln zł z budżetu państwa. Co więcej, być może, że kolejne 50 mln zł zostanie przyznane przewoźnikowi z budżetu państwa w połowie tego roku.

Zresztą koleje cały czas funkcjonują kosztem podatników. Otóż z informacji serwisu Business Insider Polska wynika, że tegoroczna rekompensata za wykonywanie przez PKP Intercity zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego została zaplanowana na kwotę ponad 1,2 mld zł. Jednak i to było mało, więc została podwyższona o dodatkowe 575 mln zł ze środków rezerwy budżetu państwa. Czyli łącznie w tym roku PKP Intercity dostanie od podatników niemal 1,8 mld zł.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

Taksówkarze też będą strajkować

Taksówkarze narzekają na zbyt niskie zarobki i mają zamiar strajkować. Pierwszą akcję protestacyjną zaplanowano w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Napięcia na Bliskim Wschodzie ożywiły Nowy Jedwabny Szlak

Po zastoju, który nastąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, skokowo wzrósł transport towarów koleją w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ruch został napędzony przez kryzys na szlaku przez Morze Czerwone i Kanał Sueski.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Problem z kolejną dyrektywą. Będą surowe kary

Polska może nie zdążyć z wdrożeniem unijnej dyrektywy dotyczącej cyberbezpieczeństwa, a wiele przedsiębiorców nawet nie wie, że ich firmy są objęte nowymi regulacjami.
< 1 MIN CZYTANIA

Burza o tanie drewno

Żeby uprzykrzyć życie branżom konsumującym drewno i zwiększyć wycinkę lasów w krajach Unii Europejskiej, Bruksela chce nałożyć cła antydumpingowe na surowiec sprowadzany z Kazachstanu i Turcji.
2 MIN CZYTANIA

Skandal w ministerstwie rozwoju

Konfederacja przedstawiła opinii publicznej niepokojące fakty dotyczące skandalicznej sytuacji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Informacje posłów Michała Wawra i Bartłomieja Pejo ujawniły rażące naruszenia etyczne oraz konflikt interesów, których nie można bagatelizować.
< 1 MIN CZYTANIA