fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaTransportTak się urządzili za eurosrebrniki

Tak się urządzili za eurosrebrniki

Centrum Unijnych Projektów Transportowych wydało ponad 6,5 mln zł w sposób nieprawidłowy – wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

Z kontroli NIK, która dotyczyła okresu od 2020 r. do pierwszej połowy roku 2022, wynika, że dwie trzecie dodatków specjalnych dla pracowników Centrum Unijnych Projektów Transportowych (ponad 5,5 mln zł z ogólnej puli ok. 8,3 mln zł), wbrew przepisom, przyznano za miesiące, które już minęły.

320 zł za godzinę

Część wydatków na funkcjonowanie CUPT poniesiono w sposób niegospodarny i niecelowy. Przekazano je na realizację zadań leżących w zakresie obowiązków pracowników Centrum (w Biurze Administracyjnym CUPT działał powołany m.in. do tego Wydział ds. Komunikacji), a mimo to zleconych na zewnątrz. CUPT wydało na te zlecenia ponad 100 tys. zł. W dodatku umowy zawarte na te usługi przewidywały znacznie wyższe niż rynkowe stawki eksperckie sięgające 320 zł/godz. Co więcej, realizacja zadań zlecanych na zewnątrz nie zawsze była w pełni rzetelnie monitorowana.

Wybrano kosztowniejszą ofertę

Kolejna nierzetelność polegała na tym, że jednym z ośmiu zbadanych postępowań o udzielenie zamówień publicznych, a dotyczącym biletów lotniczych i kolejowych, miejsc hotelowych i wyjazdowych polis ubezpieczeniowych, zastosowane kryteria nie gwarantowały wyboru najkorzystniejszej oferty. Wybrano ofertę kosztowniejszą o ponad 26 tys. zł. Poza tym dyrektorka CUPT nierzetelnie określiła potrzeby szkoleniowe jednostki. W rezultacie zamiast nawet 100 pracowników CUPT w szkoleniu wzięło udział zaledwie 28 osób, a wykupione drugie szkolenie (koszt 5 tys. zł) okazało się zbędne – informuje NIK.

Powstałe w 2007 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych to państwowa jednostka budżetowa podległa ministrowi właściwemu ds. transportu. Zarządza funduszami Unii Europejskiej przeznaczonymi na wspieranie inwestycji transportowych.

Źródło: NIK.gov.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Czy Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w UE?

Poseł PSL Marek Sawicki postawił Ukrainie warunek, że jeśli nie przestanie dyskryminować polskich firm transportowych, to Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Wenezuelczycy poparli przejęcie sąsiedniego kraju

Mieszkańcy Wenezueli w referendum poparli propozycję, by należący do Gujany region Essequibo został zaanektowany przez władze w Caracas.
2 MIN CZYTANIA

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

KE przedłużyła zgodę na stosowanie glifosatu

Pod koniec listopada 2023 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze, które przedłużyło zatwierdzenie potencjalnie rakotwórczej substancji glifosat o 10 lat.
2 MIN CZYTANIA