fbpx
piątek, 24 stycznia, 2025
Strona głównaTransportTak się urządzili za eurosrebrniki

Tak się urządzili za eurosrebrniki

Centrum Unijnych Projektów Transportowych wydało ponad 6,5 mln zł w sposób nieprawidłowy – wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

Z kontroli NIK, która dotyczyła okresu od 2020 r. do pierwszej połowy roku 2022, wynika, że dwie trzecie dodatków specjalnych dla pracowników Centrum Unijnych Projektów Transportowych (ponad 5,5 mln zł z ogólnej puli ok. 8,3 mln zł), wbrew przepisom, przyznano za miesiące, które już minęły.

320 zł za godzinę

Część wydatków na funkcjonowanie CUPT poniesiono w sposób niegospodarny i niecelowy. Przekazano je na realizację zadań leżących w zakresie obowiązków pracowników Centrum (w Biurze Administracyjnym CUPT działał powołany m.in. do tego Wydział ds. Komunikacji), a mimo to zleconych na zewnątrz. CUPT wydało na te zlecenia ponad 100 tys. zł. W dodatku umowy zawarte na te usługi przewidywały znacznie wyższe niż rynkowe stawki eksperckie sięgające 320 zł/godz. Co więcej, realizacja zadań zlecanych na zewnątrz nie zawsze była w pełni rzetelnie monitorowana.

Wybrano kosztowniejszą ofertę

Kolejna nierzetelność polegała na tym, że jednym z ośmiu zbadanych postępowań o udzielenie zamówień publicznych, a dotyczącym biletów lotniczych i kolejowych, miejsc hotelowych i wyjazdowych polis ubezpieczeniowych, zastosowane kryteria nie gwarantowały wyboru najkorzystniejszej oferty. Wybrano ofertę kosztowniejszą o ponad 26 tys. zł. Poza tym dyrektorka CUPT nierzetelnie określiła potrzeby szkoleniowe jednostki. W rezultacie zamiast nawet 100 pracowników CUPT w szkoleniu wzięło udział zaledwie 28 osób, a wykupione drugie szkolenie (koszt 5 tys. zł) okazało się zbędne – informuje NIK.

Powstałe w 2007 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych to państwowa jednostka budżetowa podległa ministrowi właściwemu ds. transportu. Zarządza funduszami Unii Europejskiej przeznaczonymi na wspieranie inwestycji transportowych.

Źródło: NIK.gov.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA