fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesNadeszły ciężkie czasy dla taksówkarzy

Nadeszły ciężkie czasy dla taksówkarzy

W 2023 roku w Polsce zamknięto przeszło 700 firm zajmujących się przewozem osób. Były to głównie działalności jednoosobowe. Perspektywy dla branży nie są optymistyczne.

Kondycja branży taksówkarskiej w Polsce jest w fatalnym stanie, a dowodem tego są zamykające się lub zawieszane działalności związane z przewozem osób – podaje „Rzeczpospolita”. Ostatnie dane pokazują, że w samym 2023 r. z rynku zniknęło ponad 700 firm przewożących ludzi, a zawieszono kolejne 3 tys.

Na koniec trzeciego kwartału br. w Polsce zarejestrowanych było niespełna 51 tys. firm działających w branży taksówkarskiej, co oznacza, że od marca 2020 r., czyli momentu wybuchu pandemii koronawirusa, zniknęło niemal 5 tys. takich przedsiębiorstw. Większość upadających podmiotów to jednoosobowe działalności gospodarcze, choć podobne problemy nie omijają też korporacji taksówkarskich, które też muszą zamykać działalność.

Eksperci przytaczani przez „Rzeczpospolitą” alarmują, że sytuacja branży jest fatalna, a aż 85 proc. badanych firm taksówkarskich jest w złej lub bardzo złej kondycji finansowej. Analiza DnB wykazała, że zaledwie 0,05 proc. osób prowadzących biznes taksówkarski zadeklarowało, że ich kondycja finansowa jest dobra.

Gazeta podała, że firmy taksówkarskie zamykają się w Polsce od lat, ale w czasie pandemii zjawisko uległo przyspieszeniu. Cytowany przez dziennik analityk DnB Tomasz Starzyk powiedział, że jeśli negatywny trend utrzyma się w kolejnym roku, to jesienią 2024 r. liczba firm taxi w Polsce spadnie poniżej 50 tys. W ten sposób sektor skurczy się o ponad 20 tys. zarejestrowanych podmiotów. Dodatkowo plasuje się on w pierwszej dziesiątce branż z największą liczbą zawieszonych firm (w tej grupie są m.in. podmioty z branży hotelarskiej czy restauracyjnej) – tylko w 2023 r. jest to już 3 tys. podmiotów.

Źródło: PAP, Rzeczposopolita
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA