Huawei Startup Challenge to organizowany już po raz trzeci konkurs przeznaczony do finansowego i mentorskiego wspierania polskich startupów impaktowych, które swoimi działaniami odpowiadają na palące problemy współczesności. Spośród blisko 170 zgłoszeń kapituła ekspercka wybrała ostatecznie 10 finalistów tegorocznej edycji, którzy następnie mierzyli się z wyzwaniami i zadaniami konkursowymi. Podczas gali finałowej wyłoniono trzech zwycięzców, którzy zaproponowali najciekawsze technologie z branży medtech. Laureaci otrzymali nagrody wysokości 40, 60 i 100 tys. zl na dalszy rozwój swoich rozwiązań.
Nowe oblicze medycyny
Najnowsza odsłona Huawei Startup Challenge udowodniła, iż nowe technologie potrafią iść w parze z realnymi potrzebami Polaków w zakresie ochrony zdrowia i życia. Kryzys związany z pandemią spowodował, że pacjenci coraz bardziej potrzebują nowoczesnych, zsynchronizowanych systemów służących nie tylko leczeniu, ale także diagnostyce, profilaktyce i późniejszej opiece. Proponowane w tym roku rozwiązania udowodniły, że już niebawem wirtualna rzeczywistość, innowacyjne oprogramowania, urządzenia ubieralne, uczenie maszynowe czy Big Data będą w stanie odmieniać oblicze nowoczesnej medycyny, czyniąc ją bardziej efektywną i przyjazną pacjentom. Innowacyjne technologie odpowiadają na problemy zdrowotne lub organizacyjne, o których zazwyczaj głośno się nie mówi, a które często się wręcz bagatelizuje.
Zwycięzcą tegorocznej edycji został startup Clebre, który zaproponował wykorzystanie bezprzewodowego sensora do diagnozy pacjenta na podstawie bieżącego monitoringu snu i oddechu. Zaburzenia snu to przebadane zjawisko medyczne, które aktualnie dotyka globalnie aż 30 proc. społeczeństwa. Nieleczone może prowadzić do dalszych problemów zdrowotnych. Rozwiązanie proponowane przez Clebre odpowiada więc na rzeczywiste ryzyko dotyczące prozaicznej, codziennej czynności dokonywanej przez każdego człowieka, jaką jest sen, minimalizując potencjalne zagrożenia powiązane z jego zaburzeniami.
Drugie miejsce przyznano startupowi OASIS Diagnostics, który umożliwia 1-minutową diagnozę potencjalnych urazów poporodowych, które dotykać mogą aż 25 proc. kobiet. Technologia wpisuje się w nurt tzw. femtechu, czyli innowacji tworzonych przez kobiety z myślą o dobrostanie innych kobiet, ponieważ na czele zdobywcy II miejsca stoi prezeska – Katarzyna Borucka.
Na ostatnim stopniu podium uplasował się PioLigOn – startup, który za pomocą algorytmów produkuje nienaturalne peptydy potrzebne w leczeniu chorób rzadkich. VPDesigner42™ może okazać się przełomowym narzędziem w walce z takimi przypadłościami jak wirus opryszczki czy miażdżyca. To właśnie w dziedzinie produkcji leków najbardziej brakuje dofinansowań dla startupów, ponieważ działalność ta opiera się niejednokrotnie na wieloletnich badaniach i testach, w trakcie których inwestorzy nie zanotują znacznych zysków.
Holistyczny sposób
– Wszystkie zwycięskie startupy to fachowa pomoc w służbie ochrony zdrowia Polek i Polaków. Liczy się, że w Polsce na tysiąc mieszkańców przypada niecałych trzech lekarzy, dlatego technologie mogą stać się bardzo istotną asystą w opiece medycznej, diagnostyce i leczeniu. Tym bardziej cieszy nas, że tegoroczni uczestnicy HSC pokazali, w jaki holistyczny sposób można podejść do tematu ochrony zdrowia. Aż 9 proc. propozycji dotyczyło technologii, które mogą pomóc w leczeniu depresji, zaburzeń lękowych czy radzeniu sobie w kryzysie psychicznym. Cieszy nas, że technologie mogą okazać się przydatne także w poprawianiu dobrostanu psychicznego Polaków, na który bezpowrotnie wpłynęły kryzysy, z którymi zmagamy się w ostatnich latach – mówi Alicja Tatarczuk, menadżerka ds. CSR i Public Affairs w Huawei Polska.
Huawei niejednokrotnie w swoich działaniach okazywał wsparcie dla inicjatyw edukacyjnych, promujących innowacyjność młodych ludzi czy projekty dotyczące szeroko rozumianej inkluzywności społecznej, a do takich kategorii śmiało zaliczyć można startupy pozytywnego wpływu. Startupy te nie mogą liczyć w Polsce na duże dofinansowania, dlatego konkursy takie jak Huawei Startup Challenge stanowią dla nich często pierwszy milowy krok na drodze do osiągnięcia celów biznesowych.
Pod mentorskim okiem
Huawei rokrocznie organizuje także konkurs Seeds For The Future, w ramach którego wspiera tworzenie małych biznesów przez zdolnych studentów i studentki z Polski. Pod mentorskim okiem firmy powstał już projekt Sensideer przeznaczony do informowania kierowców o niebezpiecznych zwierzętach wyskakujących na drogę. Podczas zeszłorocznej edycji natomiast polski zespół HuaSquad zaproponował aplikację łączącą producentów żywności z dostawcami i klientami, która w europejskiej edycji konkursu Huawei TechForGood zajęła 6. miejsce.
Materiał powstał we współpracy z Huawei Polska