fbpx
środa, 27 września, 2023
Strona głównaArchiwumTelepraca konieczna i bezpieczna

Telepraca konieczna i bezpieczna

Pracę online, przy konieczności jak najbardziej żywego kontaktu z kontrahentami i przeprowadzania większych spotkań pracowniczych, warto zorganizować przy wsparciu wideokonferencji. Dziś to nie tylko alternatywa dla dalekich wyjazdów służbowych, czy narad międzyoddziałowych. W okresie kwarantanny to konieczność. W przyszłości może stać się użytecznym i często używanym narzędziem w codziennej działalności firmy.

Na co się zdecydować?

Firma, chcąc organizować wideokonferencje, staje przed decyzją, czy do komunikacji wykorzystać osobny terminal, czy może zainstalować na komputerach programy pozwalające korzystać z chmury obliczeniowej?

Co jest lepsze?

Nie ma tu uniwersalnej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jaki system i jaki sprzęt jest najlepszy dla danej firmy do zorganizowania spotkania na odległość. Jak przedsiębiorstwo funkcjonuje i kto z kim ma się docelowo porozumiewać. Możliwości jest wiele, wystarczy dobrać je do swoich potrzeb. Programy takie jak np. MyOwnConference obsługują aż 16 języków. Pozwalają na jednoczesne uczestnictwo nawet 5 tys. osób. Dodatkowo umożliwiają tworzenie ankiet, wyświetlanie prezentacji i prywatne rozmowy na czacie , bez wglądu innych uczestników spotkania. Aplikację można instalować korzystając z Maca, PC, iPad, iPhone, Android. WebEx natomiast daje tablicę do wspólnych notatek, a w przypadku GoToMeeting uczestnicy spotkania mogą w trybie rzeczywistym edytować dokument, zapisać i pobrać materiały lub zapoznać się z działaniem programów. AnyMeeting umożliwia prowadzenie konferencji w jakości HD. Korzystanie z tych wszystkich aplikacji jest płatne.

Jednak rezygnując z bardzo wysokiej jakości, można znaleźć darmowe narzędzie do prowadzenia wideorozmów, jakim jest Google Hangouts. Warte przemyślenia, bo zintegrowane z innymi produktami od Google, np. z Kalendarzem Google. W trakcie spotkania uczestnicy mogą dzielić się plikami z Dysku Google. Transmisja na żywo ma opóźnienie około minuty, co może nieco utrudniać wymianę myśli.

Terminale, czyli systemy wielokonferencyjne

Chcąc uzyskać efekt zbliżony do udziału w normalnej konferencji, warto zainwestować w wydajny niezależny terminal. Oferuje on najwyższej jakości połączenia, które cechuje bardzo wysoka rozdzielczość i płynność obrazu oraz bardzo dobry dźwięk. Wykorzystywany sprzęt jest odpowiednio dostosowany do potrzeb komunikacji biznesowej. System nie korzysta z chmury, więc bezpieczeństwo przepływu danych jest jeszcze większe. Takie rozwiązanie wymaga jednak stałej współpracy z IT i sprawdza się najlepiej w korporacjach, jednostkach administracyjnych, samorządowych i do rozmów na wyższych szczeblach firm, na przykład pomiędzy członkami zarządu czy rady nadzorczej.

Rozmowy w chmurze

Większość aplikacji do wideokonferencji znajdziemy w tzw. chmurach obliczeniowych. Zaletą korzystania z nich jest to, że są proste w obsłudze, podobne do pozostałych programów, którymi pracownicy posługują się na co dzień. Wystarczy kliknąć w odpowiedni przycisk, by połączyć się z dowolnym miejscem na ziemi, poprzez swój laptop, tablet czy smartfon, które dziś na ogół są wyposażone i w kamerkę, i w przyzwoity mikrofon. Za te usługi trzeba płacić abonament w trybie miesięcznym lub rocznym, rzadziej za jednorazowy dostęp.

Ceny są różne, w zależności od aplikacji i rodzaju wykupionej usługi – od 9 do nawet 300 euro miesięcznie. Jeśli firma zakupiła klasyczne pakiety biurowe – Office od Microsoft, czy G Suite od Google, to zawierają one w swoim zestawie także aplikacje do robienia spotkań online – Microsoft Teams albo Hangouts Meet. Warto je wykorzystać, tym bardziej że opłacone zostały już w ramach zakupu całego pakietu. Z takich wideokonferencji, pomimo pewnych obaw o bezpieczeństwo chmury, korzystają też firmy szczególnie dbające o utajnienie swoich danych. Niektóre aplikacje oferują np. usługi, które mogą być postawione lokalnie, w danym przedsiębiorstwie, na przykład Vidyo z usługą Saas. Komunikacja jest tam szyfrowana na każdym etapie połączenia.

Chmura jest dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw. Świetnie służy porozumiewaniu się z pracującymi zdalnie lub mobilnymi pracownikami, a także z klientami. Nie wymaga przy tym też stałego nadzoru specjalistów IT.

Możliwości jest sporo. Zanim firma się na coś zdecyduje, powinna przejrzeć dostępne rankingi programów wideokonferencyjnych oraz ich dostawców i oczywiście szczegółowo zapoznać się z ofertą, dobierając ją do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Jaka Europa u progu zmian? XXXII Forum Ekonomiczne za nami

Tegoroczna odsłona największej konferencji polityczno-gospodarczej w Europie Środkowej i Wschodniej przyciągnęła ponad 5000 uczestników z 70 państw świata i udostępniła zainteresowanym platformę do dyskusji na ponad 540 debatach. W Forum Ekonomicznym w Karpaczu wzięli udział kluczowi politycy, menadżerowie, samorządowcy, naukowcy, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz innych obszarów życia społecznego. Wydarzenie, jak co roku, było platformą dla prowadzenia dialogu we wszystkich łączących ich obszarach.

Ile będzie kosztować transformacja Polski w kierunku „zielonej” gospodarki? Forum Ekonomiczne

Przed bankami stoi wiele wyzwań. Wakacje kredytowe, niekorzystne wyroki TSUE dotyczące kredytów frankowych, zbliżające się wprowadzenie wskaźnika WIRON i presja na „zieloną” gospodarkę wymagają wypracowania strategii działań na najbliższe lata – wynika z prognoz ekspertów PKO Banku Polskiego. Mówił o tym podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceprezes tego banku Andrzej Kopyrski.

Nowy wymóg finansowania długoterminowego dla banków. Forum Ekonomiczne

Nowy wymóg dotyczący finansowania długoterminowego jest elementem szerszych działań nadzoru finansowego związanych z dążeniem do docelowego optymalnego modelu finansowania potrzeb mieszkaniowych – powiedział podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski.

INNE TEGO AUTORA

Chcesz handlować w niedzielę? Przemyśl to

Warto mieć na uwadze, że Sąd Najwyższy rozstrzygnął kasację wniesioną przez Prokuratora Generalnego na temat pewnego rodzaju trików pozwalających unikać zakazu pracy w niedziele.
3 MIN CZYTANIA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA