Zaledwie 2,5 proc. biur rachunkowych jest w pełni gotowych na stosowanie obowiązkowego KSeF – wynika z badania Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych. Z czego może wynikać tak niska liczba?

W mojej ocenie wielu podmiotom termin na wdrożenie obligatoryjnego KSeF może wydawać się odległy. Przypomnijmy, że obowiązkowy KSeF został przesunięty na 1 lipca 2024 r. Należy podkreślić, że proces wdrożenia KSeF to cały szereg działań, gdzie ważnym, lecz nie jedynym elementem jest aspekt techniczny i przygotowanie specjalnego narzędzia. Pełną gotowość rozumiem jako przygotowanie w zakresie merytorycznym, księgowym i technicznym, gdzie wdrożone narzędzie jest przetestowane i gotowe do działania oraz wyznaczone są osoby uprawnione.
Element ten poprzedza zaznajomienie się z nowymi przepisami oraz przygotowanie merytoryczne. Niewątpliwie w zakresie merytorycznym biura rachunkowe prowadzą przygotowania, zdobywając wiedzę i korzystając ze szkoleń.
To samo badanie wskazuje, że 42 proc. biur rachunkowych nawet nie podjęła żadnych kroków, aby do KSeF się przygotować. Czy to też może wynikać z faktu, że jeszcze jest sporo czasu na takie przygotowania?
Jak już wskazałam, w mojej ocenie wielu podmiotom termin na wdrożenie obligatoryjnego KSeF może wydawać się odległy.
Co biura rachunkowe muszą zrobić, aby na KSeF się przygotować? Skoro już dziś obsługują przedsiębiorców, to naturalnym dla nich będzie przejście na KSeF.
Zależy to od zakresu wsparcia, jakie oferują biura. Z jednej strony biura rachunkowe zobowiązanie będą stosować KSeF w zakresie własnego działania do swojego fakturowania. Z drugiej strony mogą świadczyć usługi wsparcia w tym zakresie dla swoich klientów, np. mappingu na struktury czy też nawet udostępnienia specjalnego narzędzia.
Czy przedsiębiorcy, którzy z usług biur rachunkowych korzystają powinni zainteresować się, jak ich biuro jest przygotowane na zmiany, które wejdą w życie w lipcu 2024 roku?
Należy podkreślić, że obowiązek wdrożenia obligatoryjnego KSeF ciąży bezpośrednio na przedsiębiorcy, który może korzystać ze wsparcia oferowanego przez biura rachunkowe w tym zakresie. Jednak nie można oczekiwać, że biura rachunkowe wypełnią te obowiązki za podatników. W tym celu warto już teraz skontaktować się z biurem rachunkowym w celu ustalenia, czy przewiduje wsparcie w tym zakresie i jak może nas wesprzeć.
Czy ma Pani jakąś podpowiedź dla biur rachunkowych, od czego przygotowania do obowiązkowego KSeF zacząć?
Przygotowując się do wdrożenia w organizacji obligatoryjnego KSeF należy skoordynować działania w kilku obszarach, w tym zaznajomić się z nowymi przepisami i przygotować specjalne narzędzie. W tym celu warto już teraz skontaktować się dostawcą oprogramowania komercyjnego (księgowego i fakturowania) w celu ustalenia, czy przewiduje stosowne modyfikacje i jak może nas wesprzeć. Zasadne jest też rozważenie, w jakim zakresie wykorzystać można bezpłatne narzędzia udostępnione przez Ministerstwo Finansów. Ostatnimi krokami w procesie wdrożenia będą testy poprawności struktury oraz nauka obsługi platformy KSeF.