fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaTransportTurcja zamknie rosyjskim tankowcom wyjście na świat

Turcja zamknie rosyjskim tankowcom wyjście na świat

Władze w Ankarze zobowiązały tankowce przepływające przez cieśniny między Morzem Czarnym a Egejskim do posiadania ubezpieczenia.

Zgodnie z decyzją tureckiego rządu, od 1 grudnia każdy statek przystosowany do przewożenia materiałów płynnych przez cieśniny Bosfor i Dardanele będzie musiał mieć odpowiednie ubezpieczenie. Decyzja ta jest oficjalnie uzasadniania faktem możliwości dużych strat w przypadku awarii jednostki, która np. zablokuje innym jednostkom możliwość żeglugi. Koszty związane z takimi sytuacjami mają być pokrywane z obowiązkowych ubezpieczeń.

Nieprzypadkowo jednak decyzja Ankary będzie obowiązywać kilka dni przed wejściem w życie nowych sankcji Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii na Rosję. Jedną z zasad zapisanych w ósmym pakiecie tych ograniczeń jest odebranie możliwości uzyskania ubezpieczenia przez tankowce, które przewożą rosyjską ropę w cenie przekraczającej ustalony w sankcjach jej maksymalny pułap.

Rosyjskie statki nieprzestrzegające ustalonych zasad mogą mieć problem z uzyskaniem ubezpieczenia, ponieważ operatorem 95 proc. globalnego rynku tych świadczeń jest mająca siedzibę w Londynie organizacja The International Group of P&I Clubs.

Powyższe decyzje mogą uderzyć w eksport ropy z czarnomorskiego portu w Noworosyjsku. Przez ostatnie sześć miesięcy tankowce wywiozły z niego 650 tysięcy baryłek surowca trasą biegnącą przez tureckie cieśniny.

Bloomberg

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Nowe regulacje Unii Europejskiej wywołają znacznie większy wzrost kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych niż pokazały początkowe szacunki Komisji Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Elektryki są i będą drogie oraz nieekologiczne

Represjonowanie właścicieli aut spalinowych, a z drugiej strony subwencje i agresywny marketing aut elektrycznych zdewastują rynek motoryzacyjny. Coś, co jest wmuszane, a przy tym objęte ogromną kuratelą państwa, niczym sensownym nie zaowocuje.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska kupi setki milionów szczepionek na COVID-19

Mimo renegocjacji kontraktu z 2021 roku na dostawy szczepionek przeciwko COVID-19 od firmy Pfizer/BioNTech, Komisja Europejska i tak kupi setki milionów preparatów.
< 1 MIN CZYTANIA

Lewicowa Dania wzorem do naśladowania dla antyimigranckiej prawicy

Politycy prawicowych ugrupowań z całej Europy stawiają za wzór ustawowe rozwiązanie migracyjne, które obowiązuje w rządzonej przez socjaldemokratów Danii.
< 1 MIN CZYTANIA

Rosja masowo kradnie i wywozi zboże z Ukrainy

Od rozpoczęcia inwazji w lutym ubiegłego roku, Rosja ukradła i wywiozła z terytorium Ukrainy 4 miliony ton zboża. Ukraina monitoruje, do jakich odbiorców jej zboże trafia.
< 1 MIN CZYTANIA