fbpx
piątek, 1 listopada, 2024
Strona głównaBiznes„Tylko” czy „aż” – jak możliwie obiektywnie interpretować badania przeprowadzane wśród przedsiębiorców

„Tylko” czy „aż” – jak możliwie obiektywnie interpretować badania przeprowadzane wśród przedsiębiorców

Nie jest odkrywczym stwierdzenie, że wyniki badań rynkowych można „naginać”, interpretować pod z góry założone tezy czy tezę. Najtrudniej wydobyć z nich ziarno prawdy pokazujące prawdziwe problemy, wyzwania i tendencje. Nie inaczej jest z analizami i badaniami przeprowadzonymi pośród przedsiębiorców zaliczanych do sektora MŚP.

Rekordowa inflacja nie tylko w Polsce wywołuje sprzężenie zwrotne – przedsiębiorcy podnoszą ceny swoich produktów, by przed tą inflacją uciec, czym przyczyniają się do jej dalszego wzrostu. Wyzwaniem jest próba interpretacji badań opartych przede wszystkim na nastrojach panujących w firmach.

Otóż według ostatniego badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor: „w związku z rekordową inflacją ponad 50 proc. firm podnosi ceny swoich towarów i usług”. Skoro robi to „aż” połowa przedsiębiorców, można mówić o ogromnym wzroście, co zresztą zaznaczają sami twórcy badania. Tym bardziej, że podczas poprzedniego badania, gdy zadano to samo pytanie, o podnoszeniu cen mówiło „tylko” 5 proc. przedsiębiorców.

Co możemy zrobić?

Z tego samego badania wynika, że w związku z wysoką, a być może jeszcze wyższą (w kolejnych miesiącach) inflacją „aż” co trzecie przedsiębiorstwo wstrzymuje inwestycje, co piąte (19,2 proc.) deklaruje, że magazynuje towar, a 13,6 proc. firm decyduje się przeczekać inflację i nie podejmuje żadnych działań. A w poprzednim roku takie działania zaradcze podejmowała „aż” połowa przedsiębiorców.

Ale uwaga: „tylko” co dziesiąta organizacja zrezygnowała lub zamierza zrezygnować z udziału w przetargach (9,2 proc.). A zatem „aż” ponad 90 procent nie wywiesza białej flagi. Nasi przedsiębiorcy nie poddają się i chcą dalej walczyć o nowe kontrakty i zlecenia.
Doceńmy więc optymistyczny akcent w tej raczej niewesołej sytuacji, w jakiej znalazł się polski sektor MŚP.

– Niezależnie od przyjętej strategii walki z inflacją, wszyscy przedsiębiorcy próbują na wszelkie sposoby utrzymać się na powierzchni – zauważa Sławomir Grzelczak, Prezes BIG InfoMonitor.

Droga energia? Można temu zaradzić

Kolejny optymistyczny akcent znaleźliśmy w nowym badaniu GfK Polonia, przeprowadzonym pośród 300 małych i średnich firm; badaniu, które stało się podstawą do stworzenia Raportu ING Banku. Firmy coraz częściej chcą inwestować w rozwiązania obniżające koszty energii.

Chociaż „aż” 70 proc. z nich obawia się o dostępność paliw i energii w rozpoczynającym się właśnie sezonie grzewczym, to przedsiębiorcy zamierzają inwestować w efektywność energetyczną i odnawialne źródła energii. I uwaga znowu: „aż” co trzecia mała lub średnia firma zamierza inwestować w rozwiązania, które w przyszłości pomogą obniżyć koszty energii pozwalając zabezpieczyć się przed ryzykiem niedoborów energii. „Aż” 70 proc. przedsiębiorców obawia się o dostęp do energii i paliw w najbliższych miesiącach, których ceny – ich zdaniem – wzrosły w przedziale 50-80 proc. (na co z kolei przedsiębiorcy zareagowali podniesieniem cen własnych produktów lub usług).

Oprócz windowania cen firmy próbują dostosować się do obecnej sytuacji poprzez poszukiwanie tańszych dostawców lub materiałów (77 proc. MŚP) i „aż” 36 proc. przedsiębiorców jest poważnie zainteresowanych „zielonymi inwestycjami”. Oby przyniosły one jak najszybsze i jak najefektywniejsze rezultaty.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA