fbpx
piątek, 14 czerwca, 2024
Strona głównaTransportUE chce wyrugować metal fundamentalny dla produkcji elektryków

UE chce wyrugować metal fundamentalny dla produkcji elektryków

Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem nowych regulacji, które oznaczyłyby sole litu jako substancje szkodliwe. Może to doprowadzić do wstrzymania produkcji flagowego produktu zielonej rewolucji – samochodów elektrycznych.

Jak czytamy w serwisie chip.pl, już w 2021 r. unijny Komitet ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów zgodził się z propozycją Francji, aby węglan litu, wodorotlenek litu i chlorek litu zaklasyfikować jako substancje mające szkodliwe działanie na rozrodczość (kategoria 1A). Propozycje nowych regulacji zostały przedstawione Komisji Europejskiej w marcu br. Do uchwalenia nowych przepisów ma dojść jeszcze w tym roku.

Rugowanie litu

Sole litu wykorzystywane są w budownictwie, przemyśle szklarskim oraz farmaceutycznym, a także do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Unijne oznaczenie litu w kategorii 1A nie spowoduje zakazu ich stosowania. Jednak samo oznaczenie jako substancji szkodliwej może doprowadzić do spowolnienia rozwoju produkcji akumulatorów.
W lipcu 2023 r. w oficjalnym piśmie do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Fransa Timmermansa siedem koncernów branżowych obawia się, że zmiana klasyfikacji litu pociągnie za sobą kolejne nowelizacje, w tym uznanie go za „substancję wzbudzającą szczególnie duże obawy”. W takiej sytuacji każdy producent musiałby występować o zgodę na stosowanie tego metalu.

To jest czerwona transformacja

Samochody elektryczne okazały się zbyt tanie i zbyt łatwo dostępne. Elektromobilność ma nie służyć ekologii, ale demotoryzacji, ludzie mają mieć samochody nie elektryczne zamiast spalinowych, ale mają ich nie mieć wcale. Dla europejskiej klasy średniej przewidziane są rowery, a nie samochody, tymczasem nadal tam ludzi było na nie bez problemu stać, więc KE pracuje aby to zmienić. (…) Branży motoryzacyjnej nam nie szkoda. Tak się kończy pazerne układanie z eurokomuchami. (…) To nie jest transformacja zielona, a czerwona

– czytamy na facebookowym profilu Stopkorkom.

Źródło: www.chip.pl

 

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA