fbpx
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaŚwiatUkraińcy walczą na „drapieżnych kotach” z Polski

Ukraińcy walczą na „drapieżnych kotach” z Polski

Polska spółka MISTA ze Stalowej Woli od 2020 r. realizowała kontrakt dostarczenia ukraińskiej armii 24 kołowych pojazdów opancerzonych Oncilla 4x4 L2014-UD (nazwa pochodzi od południowoamerykańskiego drapieżnika z rodziny kotowatych). Do połowy zeszłego roku na Ukrainę trafiło 18 takich pojazdów.

Pojazd Oncilla powstał na bazie ukraińskiego prototypu o nazwie Dozor-B, którego pierwszy egzemplarz Ukraińcy zaprojektowali i skonstruowali już w 2005 r. Dwa lata później lekki transporter opancerzony z napędem 4×4 został oficjalnie pokazany na wystawie broni w Kijowie.

Niebawem prototypem zainteresowała się polska firma ze Stalowej Woli, która w 2013 r. kupiła licencję na produkcję pojazdu opancerzonego. Jeszcze w 2013 r. MISTA postanowiła zaprezentować ukraiński wóz pod nową nazwą Oncilla na wystawie uzbrojenia MSPO.

W następnym roku Ukraina podjęła decyzję o zakupie aż 200 lekkich transporterów opancerzonych typu Dozor-B. Ukraiński MON wycofał się jednak z zakupu rodzimej wersji pojazdów opancerzonych na skutek dużej awaryjności Dozorów-B. Ukraińcy w 2019 r. postanowili natomiast zakupić 24 pojazdy opancerzone polskiej wersji samochodów Oncilla.
Dlaczego? Jak się okazało Oncilla została gruntowanie zmodernizowana we współpracy z francuską firmą Lacenaire Limited z siedzibą na Cyprze.

Zmodernizowany w Polsce Dozor-B okazał się na tyle dobry, że zakupiła go już armia Senegalu. Pojazdy są budowane z polskiej stali Armstal 500, która zapewnia wytrzymałość na trafienia pociskami przeciwpancernymi kalibru 7,62 milimetra, co odpowiada poziomowi 2 według normy STANAG 4569. Po wzmocnieniu opancerzenia dodatkowymi osłonami uzyskuje się ochronę przed ostrzałem z pocisków kalibru 12,7 milimetra (poziom 3 według normy STANAG 4569). Załoga pojazdu składa się z z trzech osób: dowódcy, kierowcy i strzelca, a na pokład może zabrać sześciu żołnierzy. Cena jednej Oncilli z 2020 r. – w zależności od wersji – wahała się między 1,1 a 1,2 mln zł.

MISTA realizowała kontrakt z ukraińską fabryką NPK WK Sistiema, w której odbywał się także montaż Oncilli. Czy „drapieżny kot” sprawdza się w warunkach bojowych? Na takie informacje przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Oncilla to nie jedyny transporter opancerzony produkowany nad Wisłą. Polska fabryka AMZ z Kutna od wielu lat produkuje kilka wersji samochodów opancerzonych, które trafiły m.in. do polskich antyterrorystów (AMZ-TUR VI). Jednego z TURÓW kupił nawet detektyw Rutkowski – koszt samochodu to ponad 3 mln zł. Innym przykładem polskiego samochodu dla wojska jest reaktywowany popularny Honker, funkcjonujący pod nazwą Autobox Honker. Prototyp zbudowała w 2020 r. starachowicka firma Autobox Innovations.

Jarosław Mańka
Jarosław Mańka
Dziennikarz, reżyser, scenarzysta i producent, autor kilkunastu filmów dokumentalnych i reportaży (kilka z nich nagrodzonych). Absolwent historii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pasjonat podróży i tajemnic historii. Propagator patriotyzmu gospodarczego. Współpracownik magazynu „Nasza Historia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA

Japonia podniosła stopy procentowe pierwszy raz od… 17 lat!

Bank Japonii podjął decyzję o podniesieniu stóp procentowych, co oznacza odejście od trwającej kilkanaście lat polityki utrzymywania ich na ujemnym poziomie.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

79. rocznica aresztowania przywódców Polskiego Państwa Podziemnego

27 i 28 marca 1945 r. w Pruszkowie NKWD aresztowało 15 przywódców Polskiego Państwa Podziemnego. Był to jeden z elementów szeroko zakrojonej operacji mającej na celu zlikwidowanie polskiego podziemia niepodległościowego, a następnie zniewolenia  Polski przez bolszewickiego okupanta.
5 MIN CZYTANIA

„Bezbożność, terror i propaganda”  i „Blask Rzeczypospolitej” – spotkanie z autorami

26 marca o godz. 18 w siedzibie SDP przy ul. Foksal 3/5 w Warszawie odbędzie się premiera dwóch wyjątkowych książek: „Blask Rzeczypospolitej” i    „Bezbożność, terror i propaganda” autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego i prof. Wojciecha Polaka. 
3 MIN CZYTANIA

Jak Bismarck wydusił reparacje od Francji

Sprawa niemieckich reparacji należnych Polsce za zniszczenia podczas II wojny światowej wraca jak bumerang – ostatnio za sprawą wypowiedzi Donalda Tuska. Niemcy (i Donald Tusk) uważają sprawę za zamkniętą. Tymczasem warto przypomnieć, jak Niemcy wymogli reparacje za wojnę z Francją 1870-71 r.
5 MIN CZYTANIA