Projekt wprowadza m.in. roczną – w miejsce miesięcznej – kwotę przychodu, do wysokości której możliwe jest prowadzenie tzw. działalności nieewidencjonowanej. Zamiast obowiązującej aktualnie miesięcznej kwoty wynoszącej 75 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia proponuje się roczną kwotę wynoszącą 9-krotność kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Wzięto pod uwagę postulaty przedsiębiorców
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy: „zmiana ta jest odpowiedzią na postulaty, w których wskazywano, że aktualnie obowiązująca regulacja uniemożliwia prowadzenie tzw. działalności nieewidencjonowanej wielu osobom (np. rękodzielnikom, rzemieślnikom), które na wytworzenie określonych wyrobów potrzebują więcej czasu aniżeli miesiąc (uzyskując za nie następnie cenę wyższą niż określony aktualnie w ustawie miesięczny limit), czy też takim, które przez dłuższy okres czasu wytwarzają wyroby sprzedawane następnie w krótkim okresie czasu (np. ozdoby świąteczne)”.
Skrócony okres karencji
Ponadto w projekcie skrócono – z 60 do 24 miesięcy – okres „karencji”, który musi upłynąć od zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej do podjęcia tzw. działalności nieewidencjonowanej, a także od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia do skorzystania z tzw. ulgi na start w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Działalność nieewidencjonowana i ulga na start są instrumentami, które mają zachęcać do podejmowania działalności zarobkowej.
Projekt ustawy proponuje też obniżenie stawki podatku VAT na odzież i obuwie
dziecięce – z 23 do 5 proc. W uzasadnieniu czytamy, że na stosowanie obniżonej stawki VAT na te produkty nie pozwalały wcześniej przepisy Unii Europejskiej, które zostały zmienione.