fbpx
środa, 27 września, 2023
Strona głównaPodatkiUlga termomodernizacyjna – MF wyjaśnia, jak ją stosować

Ulga termomodernizacyjna – MF wyjaśnia, jak ją stosować

Resort finansów w ostatnich dniach marca wydał Objaśnienia podatkowe poświęcone uldze termomodernizacyjnej. Jest to preferencja przeznaczona dla podatników PIT.

Ministerialny dokument liczy 18 stron. Podzielony jest na 5 głównych części. Atutem tej publikacji są dość liczne przykłady, obrazujące zastosowanie ulgi w praktyce.

Kto odliczy ulgę?

Z ulgi termomodernizacyjnej mają prawo korzystać podatnicy, którzy podatek dochodowy od osób fizycznych obliczają według: skali podatkowej, jednolitej 19-proc. stawki podatku (liniowy PIT) lub w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prawo do ulgi termomodernizacyjnej przysługuje zarówno podatnikom podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jak również podatnikom, którzy w Polsce podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiągniętych w Polsce.

Jak to zrobić?

W ramach ulgi podatnicy odliczają od podstawy obliczenia podatku (w przypadku podatników opodatkowanych według skali podatkowej oraz jednolitej 19-proc. stawki podatku) lub od przychodu (w przypadku podatników opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Przepisy jasno precyzują, kiedy mamy do czynienia z tego typu wydatkami.

Ważne: Wydatki termomodernizacyjne, które można odliczyć, podatnik uwzględnia w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym takie wydatki zostały poniesione.

Jakie warunki trzeba spełnić?

Ulga termomodernizacyjna – jak każda inna preferencja – podlega dość szczegółowym rygorom. Aby z niej skorzystać trzeba spełnić określone przepisami warunki. Co więcej, warunki te muszą być spełnione łącznie. Ulga termomodernizacyjna zależy od: rodzaju wydatków i ich właściwego dokumentowania, typu, położenia i tytułu prawnego budynku, czasu trwania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wysokości wydatków i źródła ich finansowania.

Czy wszystkie wydatki można odliczyć?

Trzeba wiedzieć, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie każdy wydatek, który przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Do odliczenia uprawnia tylko ten wydatek, który znajduje się na tzw. liście wydatków, czyli został wymieniony w rozporządzeniu ministra inwestycji i rozwoju. Lista ta jest listą zamkniętą, co oznacza, że wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu. Ważne jest jednak to, że lista wydatków kwalifikujących się do ulgi obejmuje zarówno materiały budowlane, urządzenia, jak i usługi.

Jakie dokumenty pomogą skorzystać w preferencji?

Jeśli odpowiednie wydatki ponieśliśmy, musimy też zadbać o właściwe ich udokumentowanie. Wysokość wydatków termomodernizacyjnych ustala się bowiem na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wymóg dokumentowania wydatku termomodernizacyjnego fakturą wystawioną przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług odnosi się również do wydatków poniesionych za granicą.

Ważne: W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wyłącznie te wydatki z listy wydatków, które dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym. I co istotne – podatnik, który z ulgi korzysta musi być właściciele lub współwłaścicielem tego budynku.

Czy odliczenie jest limitowane?

Oczywiście ulga termomodernizacyjna jest odliczeniem limitowanym. Niezależnie od wysokości poniesionych wydatków kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które realizuje podatnik, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest właścicielem lub współwłaścicielem. Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. W przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 000 zł. Trzeba tylko pamiętać, że wysokość limitu w części niewykorzystanej przez jednego z małżonków nie powiększa limitu drugiego małżonka.

Ważne: Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi zakończyć przedsięwzięcie termomodernizacyjne w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniósł pierwszy wydatek dotyczący tego przedsięwzięcia.

Ewa Konderak
Ewa Konderak
Od ponad 20 lat dziennikarka zajmująca się tematyką podatkową. Swoje artykuły publikowała na łamach ogólnopolskich dzienników prawno-gospodarczych, jak np. „Dziennik Gazeta Prawna” oraz portali gospodarczych, jak np. rp.pl. Ma także bogate doświadczenie w redagowaniu publikacji książkowych, współpracując z największymi wydawnictwami w Polsce. Ukończyła studia na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowo Prawo Unii Europejskiej na tym samym Uniwersytecie.

INNE Z TEJ KATEGORII

Amerykańska skarbówka zatrudni tysiące nowych poborców podatków

Amerykański urząd podatkowy szuka prawie 4 tysięcy osób, które będą tropić nieprawidłowości w regulowaniu należności wobec fiskusa wśród najbogatszych mieszkańców kraju.
2 MIN CZYTANIA

Unia znalazła sposób na to, by mieć nowe źródło dochodu

Komisja Europejska przygotowała przepisy, które pozwolą na zasilenie unijnego budżetu dodatkowymi środkami od państw członkowskich, w których swoje siedziby mają międzynarodowe korporacje.
< 1 MIN CZYTANIA

Krótszy tydzień pracy może dać firmom sporo korzyści [WYWIAD]

Wiele firm na świecie, ale również w Polsce testuje krótszy, np. czterodniowy tydzień pracy. W większości przypadków takie eksperymenty dają bardzo pozytywne rezultaty, korzystne i dla pracodawców, i pracowników – mówi w rozmowie z nami Jarosław Sobkowiak, prezes zarządu BDO Advisory.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Krótszy tydzień pracy może dać firmom sporo korzyści [WYWIAD]

Wiele firm na świecie, ale również w Polsce testuje krótszy, np. czterodniowy tydzień pracy. W większości przypadków takie eksperymenty dają bardzo pozytywne rezultaty, korzystne i dla pracodawców, i pracowników – mówi w rozmowie z nami Jarosław Sobkowiak, prezes zarządu BDO Advisory.
3 MIN CZYTANIA

Na co zwrócić uwagę przygotowując się do przejścia na obligatoryjny KSeF

Od 1 lipca 2024 r. większość firm będzie musiała obowiązkowo stosować Krajowy System e-Faktur (KSeF). Tylko za pomocą tego ministerialnego systemu możliwe będzie dokumentowanie sprzedaży. Aby sprawnie na KSeF przejść, przygotowania do niego trzeba rozpocząć jak najszybciej.
3 MIN CZYTANIA

Zakup okularów nie jest związany z przychodem firmy

Przedsiębiorcy, którzy próbują zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych są na przegranej pozycji. Fiskus nie pozwala na ujęcie tego typu wydatków w kosztach twierdząc, że mają one charakter prywatny.
8 MIN CZYTANIA