fbpx
piątek, 19 lipca, 2024
Strona głównaŚwiatUnia chce chronić swój rynek przed napływem tanich elektryków z Chin

Unia chce chronić swój rynek przed napływem tanich elektryków z Chin

Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie subsydiowania pojazdów elektrycznych z Chin. Decyzja ta wywołała gniewne reakcje w Pekinie, a eksperci twierdzą, że szykuje się wojna handlowa.

Niedawno wydawało się, że nie ma wyjścia z globalnej integracji gospodarczej, ale wojna handlowa między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, a następnie pandemia koronawirusa, zakłóciły ten globalny porządek gospodarczy. Teraz kraje często działają według własnego uznania – tak jak Chiny i USA. Europejskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu bardzo się to nie podoba. Coraz częściej mówi się, że przejście na pojazdy bezemisyjne najbardziej uderzy w europejskie firmy i będzie prezentem dla ich konkurentów. Dotyczy to zwłaszcza chińskich firm, które mają wiele zalet w porównaniu z europejskimi producentami. Tania siła robocza, energia i surowce, dostęp do metali ziem rzadkich i dotacje rządowe pozwalają im tworzyć znacznie tańsze pojazdy elektryczne, a cena jest jednym z powodów, dla których elektryki wciąż nie są zbyt popularne. Europejscy producenci samochodów nie są znacząco reprezentowani na chińskim rynku, podczas gdy chińscy producenci w UE posiadają coraz większy udział. Dlatego Komisja Europejska postanowiła działać. „Światowe rynki są zalewane tanimi chińskimi samochodami elektrycznymi. Znaczne dotacje rządowe utrzymują ich ceny na sztucznie niskim poziomie i zakłócają nasz rynek. Komisja wszczęła dochodzenie w sprawie subsydiowania pojazdów elektrycznych z Chin. Europa jest otwarta na konkurencję, ale nie na wyścig o przetrwanie. Musimy chronić się przed nieuczciwymi praktykami” – powiedziała Ursula von der Leyen, szefowa KE.

Gniew Pekinu

Chińskie ministerstwo handlu nazwało europejskie dochodzenie „aktem protekcjonizmu, który znacząco zakłóci funkcjonowanie łańcuchów dostaw w globalnym przemyśle motoryzacyjnym”. Ostrzegło również, że wpłynie to negatywnie na stosunki handlowe między Chinami a UE. Co ciekawe, w 2022 r. Chiny były trzecim co do wielkości rynkiem zbytu UE i jednocześnie największym importerem w Unii. Mimo to KE, najwyraźniej starając się chronić pozycję europejskiego przemysłu samochodowego, podjęła zdecydowane kroki, które mogą doprowadzić do nałożenia dużego cła na pojazdy z Chin, tak aby wyrównać szanse producentów z UE.

Unijni producenci samochodów również są niezadowoleni

Komisja Europejska przedstawiła w marcu 2023 r. propozycję przepisów o przemyśle zeroemisyjnym oraz projekt rozporządzenia w sprawie surowców krytycznych, które powinny nie tylko wpisywać się w cele Europejskiego Zielonego Ładu, ale także gwarantować bezpieczeństwo i konkurencyjność przemysłu UE w stosunku do USA i Chin. Jednocześnie branża motoryzacyjna znacznie wcześniej ostrzegała, że sposób przeprowadzenia takiej transformacji w UE może nie wystarczyć do zapewnienia konkurencyjności gospodarczej UE. Dziś producenci samochodów uważają przyjęte środki za niewystarczające.

„Przepisy o przemyśle zeroemisyjnym, czy ewentualne nałożenie ceł na chińskie samochody nie wystarczą, aby chronić konkurencyjność europejskiego przemysłu i zapewnić sprawiedliwą transformację w branży motoryzacyjnej. Bez uproszczeń procedur, zmian w zasadach pomocy państwa i zachętach dla inwestorów prywatnych, założone przez UE cele w kwestiach klimatycznych będą niemożliwe do osiągnięcia lub zostaną osiągnięte kosztem europejskiej gospodarki i przemysłu motoryzacyjnego. Polityka UE musi sprostać międzynarodowej konkurencji, aby dogonić, a nawet wyprzedzić kraje spoza UE. Europa, a zwłaszcza branża motoryzacyjna, znajduje się w punkcie zwrotnym transformacji bez strategii rozwoju przemysłu, która powinna wspierać krajowe firmy. Wyraźnie widzimy, że USA i Chiny, które mają taką strategię nie mają takich problemów” – zauważa Tomasz Bęben, szef Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Samochodowych (SDCM), członek zarządu CLEPA, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Samochodowych.

Źródło: Automotive Market Research Institute
Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe obawy europejskich firm działających w Chinach

Wiele europejskich firm w Chinach boryka się z problemami. Koniunktura się chwieje, a utrzymanie się na chińskim rynku w obliczu doskonale prosperujących lokalnych przedsiębiorstw staje się coraz trudniejsze. Obawy budzi również kwestia nadmiernej zdolności produkcyjnej.
3 MIN CZYTANIA

Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Sprawdź, na którym miejscu jest Polska

Warsaw Enterprise Institute opublikował IV edycję Wskaźnika Bogactwa Narodów, wyjątkowego Indeksu, który oprócz PKB mierzy także jakość wydatków publicznych. Brane są pod uwagę państwa należące do Unii Europejskiej i OECD. Miejsca na podium zajmują Irlandia, Szwajcaria oraz Norwegia, której w tym roku udało się wyprzedzić Stany Zjednoczone. Polska zajmuje dopiero 27. pozycję na 38 gospodarek i 18. pozycję w UE. Jest to wynik przyzwoity, ale nie zadowalający.
3 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Europa walczy z kryzysem mieszkaniowym

Mieszkalnictwo stało się jednym z głównych wyzwań stojących przed Europą. Większość krajów doświadczyła w ostatnich latach eskalacji cen, która pozbawiła wielu obywateli dostępu do mieszkań.
4 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

Recykling odpowiedzią na upadający przemysł wydobywczy?

Czy recykling starej elektroniki ograniczy problem niedoboru pierwiastków ziem rzadkich? Zdaniem Brukseli akt o surowcach krytycznych rozwiąże lata zaniedbań w europejskim sektorze wydobywczym.
4 MIN CZYTANIA