Bruksela przygotowuje nowe przepisy dotyczące regulacji zasad publikowania reklam o charakterze politycznym. Tematem zajęto się, aby zminimalizować zjawisko manipulacji wyborczych czy ingerowania w proces elekcji przez zagraniczne podmioty.
Czy polityka może być otwarta i uczciwa?
Proponowane prawo ma stanowić fundament otwartej i uczciwej debaty publicznej, opartej o obiektywne i przejrzyste informacje.
Projekt w tej sprawie przygotował Parlament Europejski wraz z Radą UE. Swój entuzjazm wobec jego wprowadzenia wyraziła też Komisja Europejska.
Zmiany zakładają konieczność wyraźnego oznaczenia reklam o charakterze politycznym. Jednocześnie będą musiały zawierać informacje na czyje zamówienie powstały i ile za nie zapłacono, a także jakich wyborów czy referendum dotyczą. Wszystkie reklamy dotyczące danej kampanii będą zgromadzone w jednym miejscu.
Targetowanie będzie zakazane
Reklamy targetowane będą mogły być kierowane tylko do osób, które wyraźnie i bezpośrednio zgodziły się na wykorzystanie swoich danych do ich przygotowania.
Za złamanie przepisów, przewidziano możliwość maksymalnej kary sięgającej 6 proc. wartości rocznych obrotów firmy będącej dostawcą nielegalnej reklamy.
Nowe rozwiązania mają szansę wejść w życie najwcześniej w 2025 roku.