fbpx
wtorek, 25 czerwca, 2024
Strona głównaTransportUnia Europejska wie, jak zlikwidować śmiertelne wypadki samochodowe

Unia Europejska wie, jak zlikwidować śmiertelne wypadki samochodowe

Komisja Europejska przedstawiła plan, którego celem jest całkowita likwidacja śmiertelnych wypadków samochodowych na terenie UE do roku 2050.

W ubiegłym roku w wypadkach drogowych na terenie całej Unii zginęło 20 tysięcy osób. Komisja Europejska przedstawiła szereg propozycji, które mają zminimalizować, a docelowo całkiem wyeliminować śmiertelne wypadki. Największe zmiany będą dotyczyć najmłodszych i najstarszych kierowców. 

Co zrobić z młodymi…

Komisja zwraca uwagę, że chociaż młodzi stanowią zaledwie 8 proc. kierujących pojazdami, to w 40 proc. przypadków śmiertelnych kolizji samochodowych biorą udział osoby mające mniej niż 30 lat. 

Dlatego możliwość przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy będzie dostępna dla osób mających 17 lat, przy jednoczesnym podniesieniu standardów szkolenia. Dodatkowo przez pierwsze dwa lata od uzyskania tego dokumentu, będzie trwał okres próbny. W jego czasie zostanie wprowadzona zasada zerowej tolerancji na prowadzenie pod wpływem alkoholu. 

… a co ze starymi kierowcami?

Duże kontrowersje budzą pomysły dotyczące starszych kierowców. Zgodnie z nimi osoby mające więcej niż 70 lat będą zobowiązane do odnawiania (w formie egzaminu) prawa jazdy co pięć lat. Wcześniej, w wieku 65 lat, mogą zostać zobowiązani do przeprowadzenia badań psychologicznych sprawdzających ich zdolność koncentracji. Niektórzy europosłowie zgłaszali zastrzeżenia do tego pomysłu argumentując, iż dyskryminuje on seniorów oraz naraża na wykluczenie komunikacyjne, a także zmusza do ponoszenia kosztów kursów i egzaminów. Ponadto zwracana jest uwaga na brak danych potwierdzających tezę mówiącą o większym zagrożeniu stwarzanym na drogach przez starszych kierowców. 

transport.ec.europa.eu, epthinktank.eu, europarl.europa.eu

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA