Komisja Europejska stwierdziła, że francuskie prawo zakazujące lotów krajowych na trasach, które pasażer może pokonać alternatywnym środkiem transportu – np. pociągiem w mniej niż 2,5 godziny, jest zgodne z unijnym prawodawstwem.

Serwis www.rynek-lotniczy.pl przypomina, że w 2021 r. francuskie władze zdecydowały o wprowadzeniu zakazu lotów krajowych na trasach, gdy istnieje alternatywne połączenie kolejowe trwające maksymalnie 2,5 godziny. Pierwotna propozycja miała dotyczyć ośmiu tras, ale ostatecznie zakazem objęte zostaną trzy loty: z lotniska Paryż-Orly do Bordeaux, Lyonu oraz Nantes. Jeśli usługi kolejowe zostaną poprawione, to zakazem lotów objęte zostaną jeszcze trzy trasy: z lotniska Paryż-Charles de Gaulle do Lyonu i Rennes oraz z Lyonu do Marsylii.

Komisja Europejska stwierdziła, że Francja miała prawo wprowadzić ten przepis pod warunkiem, że będzie on „niedyskryminujący, nie zakłóci konkurencji między przewoźnikami lotniczymi i nie będzie bardziej restrykcyjny, niż jest to konieczne do rozwiązania problemu” związanego ze zmianami klimatu. Unia Europejska zatwierdziła trzyletni okres obowiązywania nowego prawa.

Karima Delli, francuska eurodeputowana z Partii Zielonych, oceniła decyzję Komisji Europejskiej jako „zwycięstwo”, ale jej zdaniem przepisy powinny zostać rozszerzone na loty, które można zastąpić czterogodzinną podróżą pociągiem.

Sprzeciwiająca się regulacji branża lotnicza podkreśla, że zakaz ma minimalny wpływ na emisję dwutlenku węgla, ponieważ dotyczy tylko kilku tras. Francuskie linie lotnicze oraz lotniska zaznaczają, że zakaz bardziej szkodzi gospodarce, niż przynosi korzyści środowisku – informuje serwis www.rynek-lotniczy.pl.

Poprzedni artykułKPO to nie tylko sądy
Następny artykułBudżet Warszawy 2023: spadają dochody i rośnie deficyt