fbpx
wtorek, 14 stycznia, 2025
Strona głównaTransportUnia Europejska znowu na przekór rynkowi

Unia Europejska znowu na przekór rynkowi

Komisja Europejska stwierdziła, że francuskie prawo zakazujące lotów krajowych na trasach, które pasażer może pokonać alternatywnym środkiem transportu – np. pociągiem w mniej niż 2,5 godziny, jest zgodne z unijnym prawodawstwem.

Serwis www.rynek-lotniczy.pl przypomina, że w 2021 r. francuskie władze zdecydowały o wprowadzeniu zakazu lotów krajowych na trasach, gdy istnieje alternatywne połączenie kolejowe trwające maksymalnie 2,5 godziny. Pierwotna propozycja miała dotyczyć ośmiu tras, ale ostatecznie zakazem objęte zostaną trzy loty: z lotniska Paryż-Orly do Bordeaux, Lyonu oraz Nantes. Jeśli usługi kolejowe zostaną poprawione, to zakazem lotów objęte zostaną jeszcze trzy trasy: z lotniska Paryż-Charles de Gaulle do Lyonu i Rennes oraz z Lyonu do Marsylii.

Komisja Europejska stwierdziła, że Francja miała prawo wprowadzić ten przepis pod warunkiem, że będzie on „niedyskryminujący, nie zakłóci konkurencji między przewoźnikami lotniczymi i nie będzie bardziej restrykcyjny, niż jest to konieczne do rozwiązania problemu” związanego ze zmianami klimatu. Unia Europejska zatwierdziła trzyletni okres obowiązywania nowego prawa.

Karima Delli, francuska eurodeputowana z Partii Zielonych, oceniła decyzję Komisji Europejskiej jako „zwycięstwo”, ale jej zdaniem przepisy powinny zostać rozszerzone na loty, które można zastąpić czterogodzinną podróżą pociągiem.

Sprzeciwiająca się regulacji branża lotnicza podkreśla, że zakaz ma minimalny wpływ na emisję dwutlenku węgla, ponieważ dotyczy tylko kilku tras. Francuskie linie lotnicze oraz lotniska zaznaczają, że zakaz bardziej szkodzi gospodarce, niż przynosi korzyści środowisku – informuje serwis www.rynek-lotniczy.pl.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA