fbpx
piątek, 1 marca, 2024
Strona głównaKrajUOKiK nałożył olbrzymią karę na CANAL+

UOKiK nałożył olbrzymią karę na CANAL+

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów surowo ukarał spółkę CANAL+ Polska za celowe wprowadzanie konsumentów w błąd.

Prezes UOKiK uznał, że CANAL+ Polska wprowadzał konsumentów w błąd, za co spółka została ukarana grzywną i nakazano jej zwrot pieniędzy klientom. Postępowanie i wynikająca z tego decyzja są skutkiem napływających do UOKiK skarg od klientów CANAL+.

Wątpliwości urzędu dotyczyły rozmów sprzedażowych prowadzonych przez konsultantów CANAL+, którzy sugerowali klientom, że otrzymają oni bezpłatny pakiet kanałów, podczas gdy w rzeczywistości dochodziło do podpisania równoległej umowy. Inspektorzy Urzędu przeanalizowali kilkaset rozmów przeprowadzonych przez konsultantów spółki z konsumentami, z których wynikało, że przyznanie dodatkowego pakietu było tylko „przynętą” do zawarcia nowej umowy długoterminowej. W niektórych przypadkach konsumenci dowiadywali się o dodatkowych kosztach dopiero po długim czasie, gdyż przez pierwsze kilka miesięcy po rozmowie z konsultantem telewizja była udostępniana bezpłatnie, co mogło dodatkowo uśpić czujność klientów.

Urząd dodał, że konsultanci, aby skłonić konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji wskazywali, że okoliczności nawiązywanego połączenia są wyjątkowe lub informowali o limitowanej liczbie pakietów. Poza tym w ramach rozmów dochodziło do zawyżania – nawet o 50 procent – cen wyjściowych, czyli cen podobnych pakietów oferowanych nowym abonentom CANAL+.

Konsument powinien mieć zapewnioną transparentną i uczciwą obsługę ze strony przedsiębiorcy, pozwalającą mu na w pełni świadome zawarcie umowy. Konstruowanie skryptów rozmów sprzedażowych w taki sposób, by ukrywały realny cel rozmowy telefonicznej sprzedawcy z klientem oraz faktyczne koszty, z jakimi wiąże się oferta, jest niedozwolone. Podkreślam, że wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta muszą być jawne i uczciwie przedstawione

– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów CANAL+ Polska będzie musiał zapłacić ponad 46 mln złotych grzywny oraz zwrócić pieniądze konsumentom, którzy ucierpieli na opisywanych praktykach.

Źródło: UOKiK
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czterodniowy tydzień pracy niemożliwy do wprowadzenia?

Polskie firmy nie są przekonane, co do 4-dniowego tygodnia pracy i nie do końca sądzą, że taki model jest możliwy do wprowadzenia.
2 MIN CZYTANIA

Arbitralne praktyki ZUS ukrócone

Prawotwórcza działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stosującego nieustawowe pojęcie tzw. wspólnika iluzorycznego została ukrócona przez Sąd Najwyższy.
2 MIN CZYTANIA

Księgarnie znikają z handlowej mapy Polski

W ciągu ostatnich dziesięciu lat działalność zamknęła niemal co trzecia księgarnia w Polsce. Regularnie rosną też długi sklepów z książkami.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Czterodniowy tydzień pracy niemożliwy do wprowadzenia?

Polskie firmy nie są przekonane, co do 4-dniowego tygodnia pracy i nie do końca sądzą, że taki model jest możliwy do wprowadzenia.
2 MIN CZYTANIA

Rośnie optymizm finansowy Polaków

Choć w ostatnich miesiącach ceny w Polsce poszły w górę, to jednak coraz większy odsetek Polaków z optymizmem patrzy w przyszłość, jeśli chodzi o finanse osobiste.
2 MIN CZYTANIA

Wysoki wzrost niewypłacalności firm w Polsce

W minionym roku aż o 70 proc. wzrosła niewypłacalność przedsiębiorstw w Polsce, ale w najbliższych miesiącach spodziewana jest normalizacja sytuacji.
2 MIN CZYTANIA