UOKiK przypomina, że osoby, które wzięły kredyt hipoteczny po 21 lipca 2017 r. i teraz spłacają go całkowicie lub nadpłacają, mają prawo oczekiwać od banku rozliczenia z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Urząd sprawdza, czy 17 banków robi to prawidłowo.
– Stopy procentowe WIBOR 3M i 6M, od których zależy oprocentowanie kredytów hipotecznych w PLN są coraz wyższe, co oznacza również wzrost rat kredytów hipotecznych spłacanych przez konsumentów. Jeśli posiadamy odpowiednie oszczędności, warto rozważyć nadpłacenie kredytu hipotecznego z jednoczesnym skróceniem okresu kredytowania lub jego całkowitą, wcześniejszą spłatę. W takiej sytuacji bank powinien rozliczyć się z kredytobiorcą i oddać proporcjonalnie wszystkie pobrane opłaty stanowiące całkowity koszt kredytu – wyjaśnił prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – Powinno się to odbywać według najprostszej i najbardziej sprawiedliwej metody liniowej, tak jak ma to miejsce w przypadku kredytów konsumenckich, gdzie banki dostosowały się do wyroku TSUE i wytycznych Prezesa UOKiK. Tym razem sprawdzamy w postępowaniach wyjaśniających, jak 17 banków rozlicza się z osobami, które nadpłacają kredyt hipoteczny lub spłacają go całkowicie – dodał szef Urzędu.
UOKiK zaznacza, że w przypadku wcześniejszej spłaty całkowitej lub częściowej kredytu, rozliczenie ze strony banku powinno nastąpić automatycznie, bo wynika to z art. 39 ustawy o kredycie hipotecznym. Jeśli bank tego nie zrobi, to konsument powinien złożyć w nim odpowiednią reklamację.
Z komunikatu Urzędu dowiadujemy się również, że sprawdzone zostanie, czy banki „bezpodstawnie odmawiają konsumentom zwrotu opłat z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego, mimo że jednocześnie same żądają w takiej sytuacji od konsumenta rekompensaty za wcześniejszą spłatę kredytu”.