fbpx
wtorek, 18 czerwca, 2024
Strona głównaTransportUrzędnicy blokują rozwój kolei

Urzędnicy blokują rozwój kolei

Urząd Transportu Kolejowego blokuje konkurencję, bo pilnuje skostniałego monopolu państwowych kolei.

Czeski przewoźnik kolejowy RegioJet planował uruchomienie w Polsce 25 nowych połączeń. Niestety uzyskał pozwolenie na zaledwie 16 proc. planowanej oferty. Od Urzędu Transportu Kolejowego otrzymał zgodę na uruchomienie jedynie czterech nowych par pociągów. Pozostałe wnioski zostały odrzucone w całości lub części – czytamy w serwisie www.slaskibiznes.pl.

Decyzje UTK umożliwiają uruchomienie pociągów na trasach: Kraków – Częstochowa, Przemyśl – Medyka, Praga – Gdańsk, Praga – Kraków oraz Kraków – Warszawa. Natomiast na trasach Kraków – Gdynia i Wrocław – Warszawa Prezes UTK uznał, że równowaga ekonomiczna mogłaby zostać zagrożona i odmówił czeskiej spółce przyznania otwartego dostępu. Z kolei, mimo że czeski przewoźnik już dawno informował o uruchomieniu połączenia kolejowego z Krakowa do Splitu w Chorwacji, do tej pory do tego nie doszło.

– Decyzja w sprawie relacji Praga – Gdynia wydana została trzy miesiące po terminie, który obligował organ do jej wydania, w związku z czym nie ma możliwości uzyskania slotów na nowy rozkład jazdy w sposób niedyskryminujący – mówi Michał Plaza, koordynator ds. operacyjnych RegioJet. – [Decyzja w sprawie połączenia Warszawa – Kraków] wydana została po 834 dniach od złożenia wniosku – 1,5 roku po terminie. Czyli jak wyżej plus kolejny czynnik – czekając tak długo na decyzję RJ alokował swoje zasoby przeznaczone na realizację tej usługi na inne inwestycje, więc ewentualna realizacja tego projektu będzie wiązać się z przygotowaniami wszystkiego od początku – dodaje.

Choć regulacje unijne umożliwiają dostęp kolejowej konkurencji do torów, to do uruchomienia kolejowych połączeń komercyjnych wymagają decyzji o przyznaniu otwartego dostępu. Na start połączeń zgodę musi wydać Urząd Transportu Kolejowego.

– To działanie na naszą szkodę i przede wszystkim na szkodę pasażera. Decyzja jest niezrozumiała. Będziemy się od niej odwoływać. UTK będzie musiało jeszcze raz pochylić się nad naszymi wnioskami – zaznacza Michał Plaza w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną”.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA