fbpx
niedziela, 21 kwietnia, 2024
Strona głównaKrajW czasie Tygodnia Przedsiębiorcy będzie o czym rozmawiać

W czasie Tygodnia Przedsiębiorcy będzie o czym rozmawiać

21 czerwca 2021 r. został ustanowiony Dniem Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza firmy, w szczególności te z sektora MŚP na cały... Tydzień Przedsiębiorcy. Ponieważ pomyliliśmy się w ocenie jednej z istotnych kwestii, podsuwamy temat, który może być interesujący dla przedsiębiorców.

W ramach „Tygodnia” odbędą się spotkania, telekonferencje, webinaria i podcasty. Nawiązując żywy kontakt z przedsiębiorcami, resort chce w ten sposób wesprzeć małe i średnie firmy praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami, pomagając w rozwoju ich działalności biznesowej. Czy udostępni potencjalne kontakty biznesowe w kraju, na rynkach UE, a także pozaunijnych? Raczej wątpliwe. Może jednak wskazać np. opłacalne kierunki inwestowania, czy inne sposoby na zwiększanie przychodów.

Na razie jednak ministerstwo zapowiada zdarzenie tak: „W Polsce mamy obecnie w rejestrze CEIDG 2 mln 574 tys. aktywnych firm i jest to najwyższy wynik z ostatnich trzech lat. To także miara siły polskich przedsiębiorców, którzy w obliczu pandemii COVID-19 wykazali się ogromną pracowitością, zaradnością i kreatywnością, zachowując kilka milionów miejsc pracy. Pandemia wymusiła zmianę modeli biznesowych, nową architekturę łańcuchów wartości oraz walkę ze zmianami klimatycznymi i powrót ośrodków rozwoju nowoczesnych przemysłów do Europy. Takie przemodelowanie gospodarki stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania – muszą stać się jeszcze bardziej elastyczni, konkurencyjni, innowacyjni oraz transformować się w kierunku branżowej specjalizacji”.

Transformacja jak najbardziej, tylko za co?

Myliliśmy się w pewnej kwestii. Ze zbyt optymistycznym nastawieniem komentowaliśmy dotąd dokonania firm w zakresie transformacji cyfrowej. Wydawało nam się bowiem, że koronakryzys zmusi je do szybszej cyfryzacji, wkomponowanej w konieczną zmianę modelu biznesowego. Tak się jednak nie stało. Jeśli miało to miejsce, to w przypadku firm tylko najbogatszych, które było na to stać.

Jak wynika bowiem z najnowszego badania Kantar, wykonanego na zlecenie Future.Company, aż 65 proc. polskich przedsiębiorców sektora MŚP ma obawy związane z transformacją cyfrową. I aż 40 proc. obawia się związanych z nią kosztów.
– Obawy przed kosztami transformacji cyfrowej mogą powodować, że przedsiębiorcy będą decydować się na półśrodki tam, gdzie nie warto oszczędzać. To z kolei może się przełożyć na jakość transformacji. Mówiąc wprost: z powodu obaw przed kosztami, transformacja może nie przynieść oczekiwanych efektów – komentuje wyniki badań Andy Woynarowski, współzałożyciel Future.Company.

Wielu przedsiębiorców nie neguje jednak samej idei transformacji cyfrowej. 71 proc. uważa, że przełoży się ona na zwiększenie efektywności działania, a 30 proc., że może ułatwić wypracowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Jedna piąta widzi korzyści w zwiększeniu skali operacji, a 19 proc. ankietowanych menedżerów ma nadzieję, że cyfryzacja pozwoli zmienić kulturę organizacyjną ich firmy. Ale zaledwie 16 proc. przedsiębiorców wierzy w to, że wdrożenie narzędzi cyfrowych przełoży się wprost na wzrost sprzedaży w firmie.

Bardzo konkretne wyzwanie

W zasadzie żaden z polskich przedsiębiorców nie zakończył transformacji cyfrowej – taki obraz wyłania się z badania. W blisko trzech czwartych przypadków, pomimo „pandemicznego” przyspieszenia, nie weszła ona nawet w stadium zaawansowania. Przedsiębiorcy akumulują pieniądze. Boją się je wydawać, a przy tym wierzą, że powrót do tzw. normalności będzie po prostu powrotem do tego, co już wcześniej było – co robili i udawało się to robić z sukcesem. Transformację cyfrową postrzegają przy tym tylko jako wydatek na nowinki technologiczne, a nie jako inwestycję w ludzi i podnoszenie ich kompetencji.

Urzędnicy i praktycy biznesu będą więc mieli pole do popisu podczas zbliżającego się Tygodnia Przedsiębiorcy. Może uda się nie tylko podnieść wiedzę przedsiębiorców, dotyczącą także cyfryzacji w małych i średnich firmach, ale też zaproponować konkretne narzędzia wsparcia ze strony państwa.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Blisko 67 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Ile traci na tym gospodarka?

Jak wynika z najnowszego raportu, obecnie 66,6 proc. dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów najczęściej kojarzonych z depresją. Autorzy badania ostrożnie szacują, że gospodarka traci na tym ok. 3 mld zł rocznie. I to wyliczenie zakłada tylko nieobecność w pracy osób doświadczających epizodów depresyjnych i zaburzeń depresyjnych nawracających.
5 MIN CZYTANIA

Ruch i liczba klientów w galeriach i centrach handlowych wciąż na minusie

Jak wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH, dynamika ruchu w galeriach i centrach handlowych w I kwartale br. wyglądała bardzo podobnie jak rok wcześniej. Wprawdzie nieco ubyło wizyt (o prawie 5 proc. rdr.) i odwiedzających (o niecały 1 proc. rdr.), ale autorzy raportu przekonują, że tego typu placówki wciąż przyciągają wielu klientów.
5 MIN CZYTANIA

Ile zarobią nasi wybrańcy do samorządów?

W ostatnich wyborach prawie 50 tysięcy kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów uzyskało wymarzony mandat. Ile zarobią osoby, które będą nas reprezentować w samorządzie?
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA