fbpx
środa, 4 października, 2023
Strona głównaKrajW czasie Tygodnia Przedsiębiorcy będzie o czym rozmawiać

W czasie Tygodnia Przedsiębiorcy będzie o czym rozmawiać

21 czerwca 2021 r. został ustanowiony Dniem Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza firmy, w szczególności te z sektora MŚP na cały... Tydzień Przedsiębiorcy. Ponieważ pomyliliśmy się w ocenie jednej z istotnych kwestii, podsuwamy temat, który może być interesujący dla przedsiębiorców.

W ramach „Tygodnia” odbędą się spotkania, telekonferencje, webinaria i podcasty. Nawiązując żywy kontakt z przedsiębiorcami, resort chce w ten sposób wesprzeć małe i średnie firmy praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami, pomagając w rozwoju ich działalności biznesowej. Czy udostępni potencjalne kontakty biznesowe w kraju, na rynkach UE, a także pozaunijnych? Raczej wątpliwe. Może jednak wskazać np. opłacalne kierunki inwestowania, czy inne sposoby na zwiększanie przychodów.

Na razie jednak ministerstwo zapowiada zdarzenie tak: „W Polsce mamy obecnie w rejestrze CEIDG 2 mln 574 tys. aktywnych firm i jest to najwyższy wynik z ostatnich trzech lat. To także miara siły polskich przedsiębiorców, którzy w obliczu pandemii COVID-19 wykazali się ogromną pracowitością, zaradnością i kreatywnością, zachowując kilka milionów miejsc pracy. Pandemia wymusiła zmianę modeli biznesowych, nową architekturę łańcuchów wartości oraz walkę ze zmianami klimatycznymi i powrót ośrodków rozwoju nowoczesnych przemysłów do Europy. Takie przemodelowanie gospodarki stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania – muszą stać się jeszcze bardziej elastyczni, konkurencyjni, innowacyjni oraz transformować się w kierunku branżowej specjalizacji”.

Transformacja jak najbardziej, tylko za co?

Myliliśmy się w pewnej kwestii. Ze zbyt optymistycznym nastawieniem komentowaliśmy dotąd dokonania firm w zakresie transformacji cyfrowej. Wydawało nam się bowiem, że koronakryzys zmusi je do szybszej cyfryzacji, wkomponowanej w konieczną zmianę modelu biznesowego. Tak się jednak nie stało. Jeśli miało to miejsce, to w przypadku firm tylko najbogatszych, które było na to stać.

Jak wynika bowiem z najnowszego badania Kantar, wykonanego na zlecenie Future.Company, aż 65 proc. polskich przedsiębiorców sektora MŚP ma obawy związane z transformacją cyfrową. I aż 40 proc. obawia się związanych z nią kosztów.
– Obawy przed kosztami transformacji cyfrowej mogą powodować, że przedsiębiorcy będą decydować się na półśrodki tam, gdzie nie warto oszczędzać. To z kolei może się przełożyć na jakość transformacji. Mówiąc wprost: z powodu obaw przed kosztami, transformacja może nie przynieść oczekiwanych efektów – komentuje wyniki badań Andy Woynarowski, współzałożyciel Future.Company.

Wielu przedsiębiorców nie neguje jednak samej idei transformacji cyfrowej. 71 proc. uważa, że przełoży się ona na zwiększenie efektywności działania, a 30 proc., że może ułatwić wypracowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Jedna piąta widzi korzyści w zwiększeniu skali operacji, a 19 proc. ankietowanych menedżerów ma nadzieję, że cyfryzacja pozwoli zmienić kulturę organizacyjną ich firmy. Ale zaledwie 16 proc. przedsiębiorców wierzy w to, że wdrożenie narzędzi cyfrowych przełoży się wprost na wzrost sprzedaży w firmie.

Bardzo konkretne wyzwanie

W zasadzie żaden z polskich przedsiębiorców nie zakończył transformacji cyfrowej – taki obraz wyłania się z badania. W blisko trzech czwartych przypadków, pomimo „pandemicznego” przyspieszenia, nie weszła ona nawet w stadium zaawansowania. Przedsiębiorcy akumulują pieniądze. Boją się je wydawać, a przy tym wierzą, że powrót do tzw. normalności będzie po prostu powrotem do tego, co już wcześniej było – co robili i udawało się to robić z sukcesem. Transformację cyfrową postrzegają przy tym tylko jako wydatek na nowinki technologiczne, a nie jako inwestycję w ludzi i podnoszenie ich kompetencji.

Urzędnicy i praktycy biznesu będą więc mieli pole do popisu podczas zbliżającego się Tygodnia Przedsiębiorcy. Może uda się nie tylko podnieść wiedzę przedsiębiorców, dotyczącą także cyfryzacji w małych i średnich firmach, ale też zaproponować konkretne narzędzia wsparcia ze strony państwa.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polacy muszą pożyczać pieniądze na jedzenie

Wysoka inflacja najbardziej uderza w ubogich Polaków, którzy przyznają, że w ciągu ostatniego roku ich sytuacja finansowa się pogorszyła.
2 MIN CZYTANIA

Wyborcze manipulacje cenami paliw

Politycy Konfederacji złożyli w Ministerstwie Aktywów Państwowych interwencję poselską dotyczącą obecnej sytuacji związanej z dostępnością paliwa w Polsce oraz manipulacjami jego cenami przez rząd.
2 MIN CZYTANIA

Konfederacja uruchomiła petycję ws. niekontrolowanej imigracji

Konfederacja zachęca do podpisania petycji do premiera Mateusza Morawieckiego w kwestii powstrzymania niekontrolowanej i masowej imigracji do Polski oraz zniesienia wszystkich programów socjalnych dla cudzoziemców.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polscy przedsiębiorcy odważnie inwestują za granicą

Czy polskie firmy sektora MŚP są wystarczająco uzbrojone w odpowiednie narzędzia finansowe, by skutecznie podbijać teraz rynki zagraniczne?
3 MIN CZYTANIA

Korzystne zmiany przy zamówieniach publicznych i nowe formy wsparcia MŚP

„Zamówienia publiczne dostępne dla wszystkich – oferta dla przedsiębiorców” to projekt realizowany przez PARP na wniosek rządu, w którym przedsiębiorcy sektora MŚP otrzymują realne wsparcie przy przetargach publicznych. Na Opolszczyźnie młodzi przedsiębiorcy dostaną pieniądze na prace badawczo-rozwojowe. Nie zapomniano również o rolnikach
3 MIN CZYTANIA

Idziemy w stronę technologii 7G [WYWIAD]

O tym, czy pracujące w Polsce ośrodki badawcze potrafią skutecznie przyciągać światowej sławy naukowców, o ich sukcesach badawczych i przydatności wynalazków w przemyśle rozmawiamy z prof. dr hab. Wojciechem Knapem, międzynarodowej sławy fizykiem oraz szefem Międzynarodowej Agendy Badawczej Centrum Badań i Zastosowań Terahercowych CENTERA, powstałej przy Instytucie Wysokich Ciśnień Unipress PAN.
5 MIN CZYTANIA