fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesW Polsce maleje liczba firm zombie

W Polsce maleje liczba firm zombie

W Polsce spadła liczba firm, które mimo stosunkowo długiego stażu na rynku nie są w stanie swoimi zyskami pokryć bieżących zobowiązań odsetkowych.

Raport „Dawn of the debt” firmy doradczej Kearney wykazał, że w naszym kraju prawie dwukrotnie spadła liczba „firm zombie”. W 2021 roku takich przedsiębiorstw było u nas 27, podczas gdy w 2022 roku już tylko 14. Spośród firm, które wypadły z tej statystyki jedna została przejęta, siedem odzyskało płynność, a aż 10 upadło. Pojawiło się jednak pięć  nowych „firm zombie”.

W efekcie w Polsce ich odsetek wśród ok. 500 przebadanych podmiotów w 2022 roku wynosił tylko 2,8 proc., podczas gdy dla Europy było to 5,1 proc., a dla świata – 4,8 proc. Dziś całkowite zadłużenie polskich „firm zombie” wynosi niemal 320 mln dolarów, a wraz z zaangażowaniem kapitałowym na poziomie ok. 280 mln dolarów utrzymywanie takich przedsiębiorstw może kosztować polską gospodarkę nawet 600 mln dolarów.

Należy jednak pamiętać, że statystyka nie obejmuje firm mniejszych, w tym jednoosobowych działalności gospodarczych, które też zostały objęte wsparciem publicznym. Przykładając ten sam odsetek (2,8 proc.) do wielkości zadłużenia polskich przedsiębiorstw ogółem, obciążenie to mogłoby urosnąć nawet do 1 mld dolarów

– powiedział Jakub Siekierzyński z Kearney.

W Polsce najbardziej narażone na „zombifikację” są firmy sektora finansowo-ubezpieczeniowego, w tym branży windykacyjnej i obsługi długu, ale też sektor rynku nieruchomości, gdzie sporo firm jest finansowanych kredytem oraz branża mediów i telekomunikacji, która doświadcza rosnących kosztów przy ograniczonej możliwości przerzucania ich na klientów końcowych.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy będą hojne dla pracowników?

Jeszcze nigdy tak dużo firm w Polsce nie planowało dać swoim pracownikom premii świątecznych. Wzrośnie też wysokość takich benefitów.
2 MIN CZYTANIA

Unijny wymóg dobije fabryki i warsztaty w Polsce?

Już za dekadę wszystkie nowe auta sprzedawane w Unii Europejskiej będą musiały być zeroemisyjne. To oznacza problemy dla branży motoryzacyjnej w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

Robotyzacja szansą dla polskiego rolnictwa?

Polskie gospodarstwa rolne borykają się z brakiem rąk do pracy, a jedną z szans na rozwiązanie tego problemu mogą być większe inwestycje w robotyzację.
2 MIN CZYTANIA