Zbliżający się finał 2. edycji Huawei Startup Challenge to dobry czas, by zastanowić się nad tym, dlaczego warto wspierać startupy, w jaki sposób robią to znane marki oraz jaką rolę w zmieniającym się świecie mogą odegrać młodzi innowatorzy z Polski.

Fot. Jacek Sasin/Forum Polskiej Gospodarki

Motywem przewodnim 2. edycji Huawei Startup Challenge stało się motto #TechForBetterPlanet. Konkurs ma na celu z jednej strony pomóc w rozwoju polskich innowacyjnych startupów, które są na początku swojej drogi do ekologicznej rewolucji, a z drugiej – wspierać realizację przyjętych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ w odniesieniu do wyzwań klimatycznych i środowiskowych.

Przystąpiło do niego ponad 220 polskich startupów, tworzących rozwiązania technologiczne pomagające walczyć z negatywnymi skutkami wpływu człowieka na środowisko naturalne. Dominowały projekty związane z rozwojem odnawialnych źródeł energii (12 proc.), wsparciem dla gospodarki obiegu zamkniętego (12 proc.) i technologii pomagających ograniczyć marnowanie żywności (8 proc.).

– Warto zwrócić uwagę, że we współczesnym biznesie chodzi już nie tylko o maksymalizowanie zysku i osiąganie spektakularnych wyników finansowych. Dzisiaj trendy wyznaczają przede wszystkim konsumenci. Oni oczekują zaangażowania światowych marek w pozytywne zmiany zachodzące w najbliższym otoczeniu, w rozwiązywanie wyzwań społecznych i środowiskowych. Dlatego te marki angażują się we wsparcie młodych innowatorów i startupów. Szczególnie takich, które mają pomysły i poczucie misji zmieniania świata na lepsze i chcą wykorzystywać do tego najnowszą technologię – mówi Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR i Public Affairs w Huawei Polska.

Na czym powinno polegać takie wsparcie? Pierwsza zasada to nie przeszkadzać. Żeby pomóc rozwijać się każdemu startupowi, trzeba pozwolić mu działać i realizować jego własny pomysł na biznes. Nie wolno zabić inicjatywy i chęci rozwoju. Drugim etapem jest oczywiście promocja i wsparcie finansowe. Pozyskiwanie środków finansowych na rozwój przedsięwzięcia to dziś wciąż największa bariera, jeśli chodzi o rozwój startupów. Ale chodzi też o przekazanie know-how, pokazywanie, jak budować biznes od samego początku, jak poukładać wiele ścieżek czy scenariuszy po drodze, które pozwolą w razie niepowodzeń obrać inny kurs i mimo przeciwności dotrzeć do celu. To wreszcie inwestycja w rozwój kapitału intelektualnego.

Fot. Jacek Sasin/Forum Polskiej Gospodarki

– Huawei poprzez swoje europejskie centra badawczo-rozwojowe od samego początku angażuje się w rozwój i promowanie innowacji. Wokół tych centrów tworzą się całe ekosystemy wsparcia dla młodych innowatorów. Współpracujemy z uniwersytetami, przekazujemy uczelniom najnowocześniejszy sprzęt do badań, tworzymy programy edukacyjne, w których wspieramy studentów w pozyskiwaniu wiedzy praktycznej. Oni wychodzą z uczelni z wiedzą teoretyczną, a my przygotowujemy ich do wejścia na rynek pracy, przeprowadzając dla nich szkolenia z cyberbezpieczeństwa, pokazując możliwości działania sztucznej inteligencji, czy omawiając zagadnienia związane z technologią 5G. Te wszystkie działania mają jak najlepiej przygotować tych ludzi do tego, by potrafili angażować nowe technologie w obszarach, które pomogą zmienić na lepsze życie milionów ludzi – podkreśla Alicja Tatarczuk.

9 czerwca 2022 r. podczas uroczystej gali finałowej Huawei Startup Challenge zaprezentowana zostanie dziesiątka najbardziej innowacyjnych rozwiązań startupowych w tegorocznej edycji, a trzy najbardziej wyróżniające się projekty zostaną nagrodzone. Jak podkreślają organizatorzy konkursu, po projektach, które zgłosiły się do tegorocznej edycji widać, że Polska ma bardzo silny kapitał intelektualny, a rodzime startupy nie pozostają w tyle za zagranicznymi. Ich pomysły mogą zrewolucjonizować gospodarkę i sprawić, że Polska będzie bardziej zielona.

Huawei Startup Challenge II odbywa się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego, patronatem wspierającym Krajowej Izby Klastrów Energii oraz patronatem medialnym: Rzeczpospolitej, WP, InnPoland, ISBNews, eGospodarka.pl, Mam Startup, Brief, Nowy Marketing, Marketing i Biznes, Homo Digital oraz Eco-News.

– Huawei Startup Challenge to jeden z naszych projektów, dzięki któremu chcemy pokazać, że dla nas, odpowiedzialnego inwestora, który od prawie 20 lat działa w Europie, ważną sferą działalności jest wspieranie lokalnych ekosystemów edukacji i innowacji. Warto przy okazji dodać, że ten konkurs jest szczególny z jeszcze jednego powodu: wspieramy w nim tzw. startupy impactowe. Nie chodzi o to, by na nich zarobić, by w nie zainwestować jakieś pieniądze i po pewnym czasie wyciągnąć jeszcze więcej. Dajemy tym startupom wsparcie finansowe oraz platformę, dzięki której mogą zyskać nowe kontakty biznesowe i być może kolejnych inwestorów. Chcemy je po prostu wesprzeć mentoringiem i jak najszerzej wypromować – podkreśla przedstawicielka Huawei Polska.

Zapraszamy do obejrzenia całego wywiadu z Alicją Tatarczuk, menedżerką ds. CSR i Public Affairs w Huawei Polska:

Materiał powstał we współpracy z Huawei Polska

Poprzedni artykułZ jakim długiem rodzi się każde polskie dziecko?
Następny artykułAntyinflacyjny zastrzyk boli. Ale mniej niż choroba