Na Węgrzech kończy się budowa terminalu intermodalnego East-West Gate (EWG) w Fényeslitke na granicy węgiersko-ukraińskiej. Będzie on gotowy na przyjęcie pociągów w drugim kwartale 2022 r.

Budowa tego terminalu o imponujących rozmiarach i rozwiązaniach technologicznych zajęła prywatnym firmom zaledwie jeden rok. Długość torów kolejowych normalno- i szerokotorowych wynosi ponad 10 km, a betonowa nawierzchnia ma wielkość 30 boisk piłkarskich.

Z kolei wyprodukowane w Polsce przez austriacką firmę Künz zdalnie sterowane za pomocą połączenia 5G gigantyczne suwnice, których udźwig wynosi 45 ton każda, zostały przetransportowane do Fényeslitke przez 40 ciężarówek, z których największa miała 32 m długości – informuje portal kurier-kolejowy.pl.

Terminal reklamowany jest jako brama Nowego Jedwabnego Szlaku. Z jego możliwości terminalu mają korzystać nie tylko nie tylko Chiny, ale także Japonia i Korea Południowa, które będą wysyłać swoje towary do Europy. Prywatny terminal w Fényeslitke, który będzie w stanie przeładować do 1 mln 20-stopowych kontenerów rocznie, jest największym tego typu obiektem na kontynencie.