fbpx
piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatWęgrzy chcą być głównym hubem transportowym żywności z Ukrainy

Węgrzy chcą być głównym hubem transportowym żywności z Ukrainy

W pobliżu miejscowości Fenyeslitke we wschodnich Węgrzech otwarto pierwszy w Europie lądowy intermodalny terminal logistyczny wykorzystujący technologię 5G. Inwestor planuje, aby był to największy terminal przeładunkowy ukraińskiej żywności w Europie.

Sieć 5G dla projektu East-West Gate (EWG) została zbudowana przez Vodafone Hungary, a sprzęt sieciowy dostarczył Huawei. Terminal, wybudowany kosztem ponad 95,3 miliona dolarów, będzie w stanie obsłużyć do miliona kontenerów dwudziestostopowych (TEU) rocznie, co czyni go największym tego typu obiektem na kontynencie pod względem pojemności i powierzchni.

„Wraz z budową Bramy Wschód-Zachód Węgry powracają na mapę międzynarodowej logistyki kolejowej” – powiedział Janos Talosi, dyrektor generalny inwestora – firmy East-West Intermodal Logistics. Podkreślił też, że terminal posiada najbardziej zaawansowane dostępne technologie, dzięki czemu transport jest szybszy i dokładniejszy. „Naszą wizją było, aby EWG stało się bramą dla nowego Jedwabnego Szlaku”.

EWG to pierwszy terminal w Europie, który  za pomocą technologii 5G zdalnie steruje dźwigami. Posiada jeden dźwig szynowy o szerokości 41 metrów i dwa dźwigi o szerokości 28 metrów, a także dźwig na oponach gumowych wysoki na 20 metrów.

Suwnice, dostarczone przez austriacką firmę Kunz, są wyposażone w 20 kamer o wysokiej rozdzielczości, których obraz – za pomocą 5G – można oglądać w czasie rzeczywistym na środku terminalu, umożliwiając pracownikom sterowanie żurawiami tak, jakby pracowali w kabinach dźwigów.

Podstawową funkcją terminalu jest przeładunek przychodzących przesyłek kolejowych, co jest konieczne, ponieważ w Europie stosuje się szyny o rozstawie 1435 milimetrów, a w  Rosji i wielu krajach azjatyckich o rozstawie 1520 milimetrów.

EWG ma również znaczne możliwości przeładunku produktów rolnych i może wkrótce stać się największym węzłem kolejowym dla ukraińskiego eksportu żywności. Przewiduje się, że już od listopada 2022 r. terminal będzie w stanie obsłużyć przeładunek 800 ton zboża i 450 metrów sześciennych oleju słonecznikowego na godzinę. Podczas ceremonii otwarcia do terminalu wjechał pierwszy pociąg z towarami rolnymi z Ukrainy.

Xinhua, KR

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Ile kosztuje godzina pracy w Unii Europejskiej?

Eurostat opublikował dane na temat godzinowych kosztów pracy w poszczególnych państwach należących do Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA