fbpx
czwartek, 8 czerwca, 2023
Strona głównaArchiwumWiarygodny wizerunek firmy kluczem do sukcesu

Wiarygodny wizerunek firmy kluczem do sukcesu

Czy warto dążyć do budowania wizerunku dobrego pracodawcy, w jaki sposób to robić i jaka powinna być w tym procesie rola państwa – o tym podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu rozmawiali uczestnicy panelu: „Employer Branding – jak to robią najlepsi pracodawcy na rynku, rola sektora prywatnego w reorganizacji systemu edukacji”.

Debatę poprowadził Piotr Pilewski – redaktor naczelny money.pl. W roli prelegentów udział wzięli:

  • Marzena Machałek – wiceminister edukacji i nauki
  • Marcin Chludziński – prezes zarządu, KGHM Polska Miedź S.A.
  • Marta Florczak – członek zarządu Lidl Polska ds. Personalnych
  • Rafał Mrówka – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Artur Miernik – partner EY Polska

Dyskusję rozpoczęła wiceminister Marzena Machałek, podkreślając, jak istotne jest kształcenie zawodowe w kontekście działań związanych z tzw. employer branding. – Od 15 lat mamy pozytywny trend wzrostu zainteresowania nauką w zawodach. Aż 57 procent absolwentów szkół podstawowych świadomie wybiera kształcenie zawodowe. Wynika to z poprawy jakości oferty szkół i samego kształcenia w nich. Po tych szkołach można uzyskać bardzo przyzwoitą pracę. Co więcej, ukończenie szkoły przygotowującej do konkretnego zawodu nie zamyka drogi do dalszego kształcenia – mówiła Marzena Machałek.

Marzena Machałek podczas XXX Forum Ekonomicznego
Fot. Malwa/Forum Polskiej Gospodarki

Sekretarz Stanu w MEiN dodała, że w tym procesie niezwykle ważna jest współpraca ze środowiskiem przedsiębiorców, aby odpowiadać na zapotrzebowania rynku. Istotne są także zmiany w sposobnie finansowania oraz mechanizmy wspierania pracodawców inwestujących w kształcenie.

– Taki system pozyskiwania przyszłych pracowników jest rzeczywiście niezwykle ważny i bardzo skuteczny. Mogę przyznać to z czystym sumieniem, bo w KGHM intensywnie go rozwijamy, właśnie we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, co przynosi bardzo dobre efekty. Nasza firma jest firmą przemysłową, która zatrudnia pracowników przede wszystkim z wykształceniem technicznym. Jeśli takie osoby są odpowiednio przygotowane do zawodu i z konkretnymi umiejętnościami wchodzą na rynek pracy, bardzo ułatwia to firmie proces rekrutacji – zaznaczył prezes Marcin Chludziński.

Marcin Chludziński podczas XXX Forum Ekonomicznego
Fot. Malwa/Forum Polskiej Gospodarki

Prezes Chludziński podkreślił, że w KGHM proces szkolenia przyszłego pracownika trwa trzy lata. W tym czasie uczniowie szkół technicznych, przyszli pracownicy miedziowego giganta, mogą poznać firmę od środka, jej funkcjonowanie oraz zapoznać się ze szczególnie ważnymi procedurami związanymi z bezpieczeństwem.

– Czy warto budować pozytywny wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy? Myślę, że ta kwestia w dzisiejszych czasach jest oczywista. Warto jednak pamiętać, że to się udaje tylko wtedy, gdy cały proces opiera się na prawdziwych wartościach i na tym, co w firmie się dzieje. Jeśli za tym, co robimy, nie stoi realne przesłanie, szybko okaże się, że wszelkie deklaracje są puste i tak naprawdę zbędne. A przecież od tego, jak dany pracownik czuje się w firmie, zależy jakość jego pracy. To jest szczególnie ważne w tak dużym przedsiębiorstwie jak nasze – zaznaczył prezes miedziowego giganta. I przypomniał, że cała grupa kapitałowa KGHM zatrudnia ponad 34 tys. pracowników.

prelegenci panelu employer branding podczas xxx forum ekonomicznego
Fot. Malwa/Forum Polskiej Gospodarki

– Trudne warunki, w których pracujemy, sprzyjają w budowie tego procesu. W naturalny sposób tworzy się związek pomiędzy ludźmi, którzy przebywają ze sobą pod ziemią, w trudnych warunkach pracy. Oni utożsamiają się z tym miejscem. Zdają sobie bowiem sprawę, że w pewnych sytuacjach będą mogli liczyć tylko i wyłącznie na siebie, muszą więc sobie ufać. Mamy jednak też inne narzędzia, które pozwalają pracownikom mocniej identyfikować się z pracodawcą. Mam tu na myśli system partycypacji finansowej. Jeśli przedsiębiorstwo wypracowuje zysk, to nasi pracownicy otrzymują udział w tym zysku. To ma też wymiar edukacyjny, przekłada się bowiem na zainteresowanie pracowników nie tylko tym, co się dzieje w firmie i jak jest ona zarządzana, ale również światową ekonomią – dodał prezes koncernu, który podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu został uhonorowany tytułem Firmy Roku 2020. Kapituła wyróżniła KGHM Polską Miedź SA m.in. za rekordowe wyniki, strategię i wizję działania, zrównoważony rozwój oraz innowacyjność.

Na bardzo ważną rzecz związaną z budowaniem wizerunku firmy zwrócił też uwagę prof. Rafał Mrówka z SGH. – Kluczem w kwestii budowania wizerunku pozytywnego pracodawcy jest kultura organizacyjna i praca nad zaangażowaniem pracownika. To zaangażowanie jest czymś innym niż motywacja. Zaangażowany pracownik oczywiście skorzysta z narzędzi motywacyjnych i przyjmie premie czy inne bonusy od pracodawcy, ale tak naprawdę on musi mieć poczucie, że w tej konkretnej firmie realizuje siebie i swoje cele. To tutaj chce się kształcić i rozwijać zawodowo. W pewnym sensie bierze też współodpowiedzialność za kulturę organizacyjną w miejscu pracy – zaznaczył prof. Mrówka.

rafał mrówka oraz artur miernik podczas xxx forum ekonomicznego
Fot. Malwa/Forum Polskiej Gospodarki

I dodał, że tak rozumiana kultura organizacyjna powinna być budowana od szczytu firmy, czyli od menedżmentu, ale musi kaskadowo schodzić na niższe szczeble zarządzania przedsiębiorstwem. Lider na każdym poziomie zarządzania musi być dla pracowników, których ma pod sobą, autorytetem i wzorem. Tylko w taki sposób uda się zbudować wiarygodny wizerunek firmy.

https://kghm.com/pl/kariera

Materiał przygotowany we współpracy z KGHM Polska Miedź SA

INNE Z TEJ KATEGORII

Grupa PGE powiększyła się o segment energetyki kolejowej

PGE Polska Grupa Energetyczna zakończyła proces zakupu 100 proc. udziałów PKP Energetyka, stając się właścicielem spółki będącej wyłącznym dostawcą energii dla krajowego sektora kolejowego oraz świadczenia usług utrzymania sieci trakcyjnej.

#TechForBetterHealth. Trzecia edycja Huawei Startup Challenge zakończona

Ekspercka kapituła złożona z reprezentantów świata nauki, profesjonalnej medycyny i biznesu wybrała zwycięzców tegorocznej edycji konkursu dla startupów Huawei Startup Challenge organizowanej pod hasłem #TechForBetterHealth.

Węglokoks – tradycja i nowoczesność

Węglokoks to marka, która od ponad 70 lat z powodzeniem funkcjonuje na rynku polskim. W tym czasie zmieniło się niemal wszystko, więc zmieniliśmy się i my.

INNE TEGO AUTORA

Kongres 590 „Przestrzenie Wolności” to przestrzeń dla interesujących debat i dyskusji

Na rozpoczynającej się 21 czerwca 8. edycji Kongresu 590 nie zabraknie ciekawych gości i dyskusji. W ciągu dwóch dni na czterech scenach spotka się wielu wybitnych ekspertów, którzy koncentrować będą się na 10 obszarach tematycznych zorganizowanych w formie dwóch międzynarodowych forów gospodarczych i 60 paneli.
3 MIN CZYTANIA

Technologiczne wyzwania przyszłości

Przedstawiciele Banku Pekao S.A. oraz eksperci z dziedziny cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji zastanawiali się podczas Impact’23 w Poznaniu, jak unikać zagrożeń płynących z dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii.
5 MIN CZYTANIA

Polska droga do zeroemisyjności

Kosztami transformacji energetycznej nie możemy obciążyć odbiorców, bo to doprowadziłoby do ubóstwa energetycznego Polski – mówił w Poznaniu podczas Impact’23 prezes zarządu Enea S.A. Paweł Majewski.
4 MIN CZYTANIA