W ostatnim kwartale 2022 r. wzrósł odsetek polskich przedsiębiorców, którzy rozpatrywali likwidację biznesu.

TimaMiroshnichenko/Pexels

Z badania „Skaner MŚP” przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor wynika, że niemal co czwarty przedsiębiorca w Polsce doświadczył w tym roku realnego ryzyka likwidacji swojego biznesu. Poza tym co trzecia firma obawia się niewypłacalności swoich kontrahentów.

Pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju sprawiła, że 22,6 proc. podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw stanęło w czwartym kwartale bieżącego roku przed realnym ryzykiem likwidacji swojego biznesu. Dla porównania – w czwartym kwartale 2020 r. było to zaledwie 10,6 proc., mimo że trwała wówczas pandemia. Według przedsiębiorców głównymi przyczynami takiego stanu rzeczy są wysoka inflacja (52,2 proc.) oraz szybko rosnące koszty prowadzenia biznesu (43,4 proc.). Co piąty przedsiębiorca za powód wskazał też konieczność zwrócenia zaliczek za sprzedane towary i usługi, a 45,5 proc. badanych z branży budowlanej obawiało się upadłości przez gwałtowny spadek zamówień wynikający z odwołanych kontraktów. Upadku bały się głównie mikro i małe firmy oraz te z sektora usług i transportu.

– Duże firmy są bardziej odporne na zmiany gospodarcze i lepiej radzą sobie z inflacją czy rosnącymi kosztami energii niż mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Wrażliwe na wahania koniunktury, działające bardziej lokalnie firmy z sektora MŚP coraz mocniej i szybciej odczuwają podwyżki cen surowców czy energii. Dla wielu z nich utrzymanie biznesu w aktualnych realiach ekonomicznych może być niewykonalne – powiedział w komunikacie prasowym Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Z powodu pogarszającej się sytuacji finansowej wielu firm coraz więcej przedsiębiorców martwi się o wypłacalność kontrahentów. Takie obawy mają głównie małe i średnie firmy w zasadzie ze wszystkich branż, choć dominują tutaj branża przemysłowa i transportowa. Z tego też powodu coraz więcej firm przed rozpoczęciem interesów z innym podmiotem, najpierw decyduje się prześwietlić jego kondycję finansową. BIG InfoMonitor wskazał, że od początku tego roku przedsiębiorcy pobrali prawie 2,6 mln raportów na temat kondycji finansowej firmy – to o 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

BIG InfoMonitor

Poprzedni artykułJest decyzja w sprawie VAT-u na żywność
Następny artykułIdą święta – co z premiami?