W 2021 r. aż 44 proc. polskich firm podniosło ceny za swoje produkty lub usługi – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Z kolei 42,5 proc. przedsiębiorstw przyznaje się od podniesienia marż. Plany podwyżek w 2022 r. ma aż 42,1 proc. badanych podmiotów. Powodem wzrostu cen są rosnące koszty pracy i wytwarzania. Mniejsze znaczenie mają próba odbudowy po recesji z 2020 r. oraz decyzje cenowe konkurencji. W 2021 r. stawki utrzymało 37 proc. firm, a na obniżki cen zdecydowało się tylko 8 proc. badanych.

– Z podnoszeniem cen najczęściej mieliśmy do czynienia w przemyśle i budownictwie, gdzie ponad połowa przedsiębiorstw podniosła ceny, zaś najrzadziej w usługach. Co warte odnotowania, wśród firm, które oceniały swoją sytuację finansową jako dobrą, niemal połowa (47 proc.) podniosła ceny swoich produktów i usług. W przypadku przedsiębiorstw z przeciętną lub złą sytuacją finansową działo się to znacznie rzadziej. Jednocześnie, w grupie 42,5 proc. firm deklarujących poprawę marż w 2021 r. aż 60 proc. firm podniosło ceny. 42,1 proc. firm planuje zwiększyć swoje marże również w 2022 r. – powiedziała Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Z kolei zastępca dyrektora ds. badań i analiz w PIE Andrzej Kubisiak stwierdził, że powyższe dane świadczą o pojawieniu się w polskiej gospodarce zjawiska spirali cenowo-płacowej. Jednocześnie analityk przewiduje, że w 2022 r. firmy chętnie będą podnosić ceny, bo sprzyjać temu będą warunki makroekonomiczne z wysokim popytem oraz podwyższoną inflacją na czele.

– Szczególnie będzie to widoczne w sektorze przemysłowym, który korzysta na przesunięciu konsumpcji z usług na towary, a także w branży spedycyjno-transportowo-magazynowej, która próbuje się odbudować po trudach 2020 r. – powiedział ekspert cytowany w komunikacie PIE.

Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny