fbpx
sobota, 30 września, 2023
Strona głównaBiznesWiększość firm w Polsce podniosła ceny

Większość firm w Polsce podniosła ceny

W 2022 roku większość przedsiębiorstw w Polsce zdecydowała się na podniesienie cen swoich towarów lub usług.

Najnowszy raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego wykazał, że w 2022 r. aż 74 proc. przedsiębiorców w naszym kraju zdecydowało się na podniesienie cen, a 40 proc. na podniesienie marż. Co więcej, dalsze podwyżki w 2023 r. zapowiedziała co trzecia firma.

Według analityków PIE w 2022 r. poprawiły się wyniki finansowe przedsiębiorstw w naszym kraju, ale pogorszyły się ich wskaźniki ekonomiczno-finansowe. Z uwagi na wzrost kosztów prowadzenia działalności w większości branż odnotowano spadek rentowności, a dla średnich i dużych firm wskaźnik rentowności obrotu netto spadł z 5,6 proc. w 2021 r. do 5,0 proc. w 2022 r.

Dlaczego ceny i marże rosną?

Wśród 74 proc. firm, które zdecydowały na podwyżkę cen głównym powodem był wzrost kosztów surowców, półproduktów oraz komponentów potrzebnych do wytworzenia produktów lub usług (84 proc.). Kolejne wskazania dotyczyły wzrostu cen energii elektrycznej, cieplnej czy gazu (68 proc.) i wzrostu kosztów pracy (63 proc.).

Trzy najczęstsze czynniki, jakimi tłumaczą wzrost cen przedsiębiorcy to wyższe koszty surowców potrzebnych do wytwarzania produktów lub usług, droższa energia i wzrost kosztów pracy. Co piąta badana firma wskazywała natomiast na przyzwolenie społeczne na podnoszenie cen. Nasze badanie pokazało, że występuje ono zwłaszcza w popandemicznej sytuacji w branży hotelarskiej i gastronomicznej

– powiedziała cytowana w informacji prasowej Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego.

Jeśli chodzi o marże, to w 2022 r. podniosło je 40 proc. firm, podczas gdy rok wcześniej było to 30 proc. podmiotów. Najczęściej robiły to firmy mikro i małe (odpowiednio 44 i 38 proc.) Na obniżkę marż zdecydowało się tylko co piąte przedsiębiorstwo w naszym kraju. Głównym powodem zmiany wysokości marż był wzrost cen towarów lub usług. Katarzyna Dębkowska podkreśliła, że badanie PIE wykazało, iż polskie firmy zbyt rzadko korzystają z bardziej zaawansowanych sposobów kształtowania marż, jak na przykład rozwój marek własnych czy inwestycje w nowe technologie.

Źródło: PIE

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA

Czas ułatwić firmom dostęp do środków na rozwój

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć ułatwiony dostęp do pieniędzy na rozwój, ale do tego potrzebne są konkretne zmiany.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Spółki giełdowe z Polski coraz mniej zadłużone

W ciągu ostatniego roku prawie o połowę spadło zadłużenie krajowych spółek giełdowych – wynika z jedenastej edycji badania „Długi spółek giełdowych”.
2 MIN CZYTANIA

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA