Najnowszy raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego wykazał, że w 2022 r. aż 74 proc. przedsiębiorców w naszym kraju zdecydowało się na podniesienie cen, a 40 proc. na podniesienie marż. Co więcej, dalsze podwyżki w 2023 r. zapowiedziała co trzecia firma.
Według analityków PIE w 2022 r. poprawiły się wyniki finansowe przedsiębiorstw w naszym kraju, ale pogorszyły się ich wskaźniki ekonomiczno-finansowe. Z uwagi na wzrost kosztów prowadzenia działalności w większości branż odnotowano spadek rentowności, a dla średnich i dużych firm wskaźnik rentowności obrotu netto spadł z 5,6 proc. w 2021 r. do 5,0 proc. w 2022 r.
Dlaczego ceny i marże rosną?
Wśród 74 proc. firm, które zdecydowały na podwyżkę cen głównym powodem był wzrost kosztów surowców, półproduktów oraz komponentów potrzebnych do wytworzenia produktów lub usług (84 proc.). Kolejne wskazania dotyczyły wzrostu cen energii elektrycznej, cieplnej czy gazu (68 proc.) i wzrostu kosztów pracy (63 proc.).
Trzy najczęstsze czynniki, jakimi tłumaczą wzrost cen przedsiębiorcy to wyższe koszty surowców potrzebnych do wytwarzania produktów lub usług, droższa energia i wzrost kosztów pracy. Co piąta badana firma wskazywała natomiast na przyzwolenie społeczne na podnoszenie cen. Nasze badanie pokazało, że występuje ono zwłaszcza w popandemicznej sytuacji w branży hotelarskiej i gastronomicznej
– powiedziała cytowana w informacji prasowej Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego.
Jeśli chodzi o marże, to w 2022 r. podniosło je 40 proc. firm, podczas gdy rok wcześniej było to 30 proc. podmiotów. Najczęściej robiły to firmy mikro i małe (odpowiednio 44 i 38 proc.) Na obniżkę marż zdecydowało się tylko co piąte przedsiębiorstwo w naszym kraju. Głównym powodem zmiany wysokości marż był wzrost cen towarów lub usług. Katarzyna Dębkowska podkreśliła, że badanie PIE wykazało, iż polskie firmy zbyt rzadko korzystają z bardziej zaawansowanych sposobów kształtowania marż, jak na przykład rozwój marek własnych czy inwestycje w nowe technologie.
Źródło: PIE