Aż 71 proc. średnich i dużych firm w Polsce chce w ciągu najbliższego roku podnieść ceny produktów – wynika z badania Grant Thornton.

Pexels.com

Na drugim biegunie jest zaledwie 5 proc. firm, które planują obniżki. Jednocześnie aż 65 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce wskazuje, że wysokie koszty energii są dla nich poważną przeszkodą w rozwoju. Rosną również koszty pracy, co jest poważną barierą rozwojową dla 67 proc. przebadanych.

„Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi więc 66 pkt. proc. To zdecydowanie najwyższy wynik w 11-letniej historii badania. Wskaźnik ten kształtował się w poprzednich edycjach w przedziale 19-41 pkt. proc.” – napisano w raporcie Grant Thornton. „Co ważne, dotąd nasz wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen był dość dobrze skorelowany z późniejszymi faktycznymi odczytami inflacji. Gdyby ta korelacja miała się utrzymać, mogłoby to oznaczać w najbliższych 12 miesiącach wzrost inflacji do około 9 proc.” – dodano.

Analitycy cytowani przez PAP Biznes zauważyli również, że spośród 22 przeanalizowanych gospodarek świata wyższy odsetek firm planujących podwyżki odnotowano tylko w Turcji, gdzie wskaźnik netto osiągnął 72 proc.