Przeszło 73 proc. małych i średnich przedsiębiorstw z branży handlowo-usługowej nie będzie w ciągu najbliższych sześciu miesięcy podejmować żadnych działań w kierunku cyfryzacji – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Fiserv Polska. Głównym powodem jest przekonanie ankietowanych, że ich firmy są na to za małe.
Niemal 60 proc. przepytanych twierdzi, że ich biznes jest za mały na cyfryzację, natomiast prawie 22 proc. sądzi, że cyfryzacja została już wdrożona w obszarach, które tego wymagały. Z kolei niespełna 19 proc. respondentów stwierdziło, że ich firma jest już wystarczająco cyfrowa, a dla 18 proc. badanych cyfryzacja oznacza za duże wydatki.
Z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzowaniem procesów są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Jednak nawet w ich przypadku chęć cyfryzacji nie jest zbyt powszechna
– powiedział prezes zarządu Fiserv Polska Krzysztof Polończyk.
Firmy, które planują przeprowadzić cyfryzację chcą, aby dotyczyła ona przede wszystkim komunikacji z klientami, na co wskazało 55 proc. ankietowanych. Kolejne miejsce zajęło przetwarzanie i przechowywanie danych oraz obieg dokumentów (prawie 51 proc.), a na trzeciej pozycji znalazło się rozliczanie płatności z klientami i kontrahentami (46 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się procesy księgowe i finansowe (44 proc.), bezpieczeństwo (44 proc.) oraz usprawnianie komunikacji wewnętrznej (prawie 30 proc.).
W opisywanym badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami licząca 500 podmiotów.