fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaTransportWrocławianie przeciwko zakazowi wjazdu aut spalinowych

Wrocławianie przeciwko zakazowi wjazdu aut spalinowych

Większość uczestników konsultacji społecznych we Wrocławiu była przeciwna ograniczaniu wolności w postaci pomysłu zakazywania wjazdu samochodami spalinowymi na część terenu miasta według propozycji władz.

Władze samorządowe Wrocławia przygotowują się do utworzenia na terenie miasta Strefy Czystego Transportu, czyli obszaru obejmującego drogi publiczne zarządzane przez gminę, na które zakaże się wjazdu samochodów spalinowych. W celu wypracowania koncepcji przyszłej Strefy Czystego Transportu prowadzone były prekonsultacje publiczne, które właśnie się zakończyły. Wbrew intencjom władz miasta więcej osób chciało uniknąć powoływania Strefy Czystego Transportu, dlatego też postanowiono zorganizować „II etap konsultacji społecznych”.

Nowe konsultacje

Tak zwany drugi etap konsultacji społecznych polegać ma na dyskusji 20 wybranych przez władze samorządowe osób, w tym 12 lokalnych mieszkańców (segregowanych według płci, wieku i kilku innych kategorii) oraz czterech przedstawicieli organizacji społecznych. Mogą to być jednak tylko organizacje, które mają siedzibę lub oddział we Wrocławiu. Podczas konsultacji trzeba być obecnym stacjonarnie podczas trzech porannych posiedzeń, co wyklucza udział osób niezajmujących się zawodowo przedmiotem konsultacji.

Presja ma sens

Co więcej, aby skutecznie zgłosić się do konsultacji, trzeba z góry zadeklarować stosunek do pomysłu ustanowienia Strefy Czystego Transportu, ponieważ organizatorzy sami wybiorą sobie (to znaczy wylosują) po dwie organizacje reprezentujące odmienne poglądy na tę sprawę.

Jak pokazały wnioski pierwszego etapu prekonsultacji, presja społeczna ma sens. Władze samorządowe, w obliczu wyraźnego sprzeciwu społecznego muszą uciekać się do nowych metod przeforsowania swoich ideologicznych pomysłów, bowiem dotychczasowe działania nie pozwoliły im uzyskać społecznego poparcia

– komentuje Łukasz Bernaciński, członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.

Źródło: Ordo Iuris

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Czy Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w UE?

Poseł PSL Marek Sawicki postawił Ukrainie warunek, że jeśli nie przestanie dyskryminować polskich firm transportowych, to Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Wenezuelczycy poparli przejęcie sąsiedniego kraju

Mieszkańcy Wenezueli w referendum poparli propozycję, by należący do Gujany region Essequibo został zaanektowany przez władze w Caracas.
2 MIN CZYTANIA

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

KE przedłużyła zgodę na stosowanie glifosatu

Pod koniec listopada 2023 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze, które przedłużyło zatwierdzenie potencjalnie rakotwórczej substancji glifosat o 10 lat.
2 MIN CZYTANIA