fbpx
niedziela, 8 grudnia, 2024
Strona głównaKrajWsparcie przedsiębiorców w pandemii – ponad 6000 spraw rzecznika MŚP

Wsparcie przedsiębiorców w pandemii – ponad 6000 spraw rzecznika MŚP

W zeszłym roku Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców prowadziło ponad 6,2 tys. spraw. To wzrost o 165 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Tylko liczba korespondencji w ramach prowadzonych spraw wyniosła niemal 15 tys. (w 2019 – 5,5 tys.).

– Myślę, że w tym trudnym okresie pandemii i ograniczeń stanęliśmy na wysokości zadania. Bardzo dużo spraw udało się załatwić pozytywnie. Obecnie spływa do nas 500 wniosków w tygodniu. Widać, że jest zapotrzebowanie na pracę rzecznika MŚP – powiedział rzecznik małych i średnich przedsiębiorców Adam Abramowicz, podczas konferencji prasowej, na której zaprezentowano raport ”Wsparcie przedsiębiorców w trakcie pandemii. Sprawozdanie z działalności Rzecznika MŚP w 2020 r.”.

Na konferencji zaprezentowano najważniejsze dane, opinie i interwencje rzecznika MŚP w roku ubiegłym, wśród nich m. in.:
– 9 podpisanych porozumień o współpracy z partnerami zewnętrznymi (m.in. Prokuratorią Generalną RP, szefem Krajowej Administracji Skarbowej),
– apel do samorządów ws. zwolnienia przedsiębiorców z opłat czynszowych, na który odpowiedziało kilkadziesiąt samorządów,
– zawieszenie, wskutek interwencji rzecznika MŚP, obowiązku wykonywania okresowych badań lekarskich pracowników w okresie pandemii,
– uwzględnienie postulatu rzecznika MŚP do minister rozwoju, aby mikroprzedsiębiorcy zostali zwolnieni z obowiązku składania wniosku o umorzenie mikropożyczki,
– apel rzecznika MŚP do kierowników urzędów państwowych i samorządowych o zapewnienie ciągłości działania w czasie pandemii,
– skuteczną interwencję ws. kary pieniężnej dla kosmetyczki z Koszalina za rzekome naruszenie ograniczenia prowadzenia działalności,
– prolongatę terminu zakupu kas online dla branży HoReCa.

– Nasza działalność w zeszłym roku była niezwykle intensywna. To wynikało z trudnego okresu pandemii, a jako rzecznik MŚP stanąłem przed trudnym zadaniem. Nie zamknęliśmy urzędu ani na jeden dzień. Cały czas byliśmy w gotowości, dostępni do pomocy przedsiębiorcom, aby jak najmniej dotkliwie mogli przejść przez ten okres – powiedział Adam Abramowicz.

Na konferencji przedstawiono też wybrane działania Wydziału Interwencyjno-Procesowego, w którym zarejestrowano 2831 spraw (wzrost o 153 proc. w stosunku do roku poprzedniego), a były to:
– przygotowanie raportu nt. systemu SENT,
– postępowania KKS,
– interwencja ws. akcyzy na piwa smakowe,
– akcja informacyjno-organizacyjna #RatujBiznes, skierowana do przedsiębiorców, w którą włączyło się ponad 400 kancelarii oferujących im bezpłatną pomoc,
– działania rzecznika uświadamiające przedsiębiorców, co przełożyło się m.in. na znacznie sprawniejsze przeprowadzenie programu 2.0.

– Statystyki pokazują jasno, że rok 2020 był rekordowy w naszej działalności. Związane jest to z tym, że ilość problemów przedsiębiorców z urzędami, i nie tylko, jest bardzo duża – mówił o interwencjach Wydziału Interwencyjno-Procesowego Jacek Cieplak, zastępca rzecznika MŚP. – Aby rozszerzyć kontakt z przedsiębiorcami postanowiliśmy założyć Radę Konsultacyjną przy rzeczniku MŚP, która składa się z 16 zespołów (jeden na każde województwo). W ich skład mają wchodzić firmy małe i średnie, ale też duże, ponieważ chcemy mieć bezpośredni kontakt z samymi przedsiębiorcami. W 2020 r. udało nam się założyć pięć takich zespołów. Obecnie mamy ich już dziewięć, które tworzy 119 firm członkowskich – dodał Jacek Cieplak.

Także Wydział Prawno-Legislacyjny zanotował wzrost liczby spraw (3371 – o 231 proc. więcej niż w roku 2019). – Liczba spraw (…) wzrosła lawinowo w 2020 roku i wzrasta nadal. Około 70 proc. spraw pochodzi z wniosków związanych z lockdownem i zamknięciami poszczególnych branż, a 30 proc. to sprawy związane z przedsiębiorczością – wyjaśnił dr n. pr. Marek Woch, dyrektor generalny w Biurze Rzecznika MŚP.
Najważniejsze wnioski Wydziału przedstawione na konferencji:
– wniosek o otwarcie branży fitness od 4 maja 2020 r.,
– rzecznik MŚP wystąpił do prezesa Związku Powiatów Polskich o podjęcie działań umożliwiających rejestrację pojazdów używanych sprowadzonych do kraju, jak i fabrycznie nowych; bez różnicowania nabywców i na równych warunkach,
– rzecznik MŚP zaapelował do Głównego Inspektora Sanitarnego o zmianę wytycznych w kierunku zwiększenia liczby dzieci mogących przebywać w grupie przedszkolnej oraz zmniejszenie minimalnej powierzchni przestrzeni do wypoczynku, zabawy i zajęć dla dzieci. W rezultacie GIS zwiększył dopuszczalną liczbę dzieci w grupie przedszkolnej i zmniejszył minimalną przestrzeń dla dzieci w sali,
– rzecznik MŚP ponownie wystąpił do ministra zdrowia w sprawie obowiązku zakrywania ust i nosa w miejscach ogólnodostępnych (np. sklepy) z pytaniem, czy planowane są zmiany legislacyjne w celu unormowania tego obowiązku w akcie rangi ustawowej,
– art. 23 tzw. „ustawy o dobrym Samarytaninie” przewidywał pozbawianie przedsiębiorców pomocy publicznej w przypadku naruszenia ograniczeń epidemicznych. W ocenie rzecznika MŚP w takiej sytuacji zasadne jest wyjaśnienie w drodze objaśnień prawnych, za naruszenie jakich obostrzeń i w jakich sytuacjach przedsiębiorcy mogą stracić wsparcie w postaci pomocy publicznej.

Raport zawiera również dane o Radzie Przedsiębiorców przy rzeczniku MŚP, w skład której w ubiegłym roku wchodziły już 274 organizacje (163 w roku 2019) i wiele innych szczegółowych informacji o pracy Urzędu Rzecznika MŚP.

Źródło: Biuro Rzecznika MŚP

 

 

INNE Z TEJ KATEGORII

Żądamy przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej! – kampania byłego rzecznika MŚP

Wzywam wszystkich do jak najszybszego podpisania petycji, w której zwracamy się do premiera i polityków rządzącej koalicji o przywrócenie składki zdrowotnej sprzed Polskiego Ładu – mówi Adam Abramowicz. Były rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wystartował z ogólnopolską kampanią przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej.
2 MIN CZYTANIA

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA

Spada liczba wniosków o areszt tymczasowy

Nadużywanie tymczasowego aresztowania to w Polsce stary problem, a ostatnie lata były pod tym względem szczególnie złe. Jednak – jak podaje serwis prawo.pl – od początku tego roku trend wyraźnie się zmienia. Liczba wniosków o zastosowanie tego najbardziej uciążliwego środka zapobiegawczego spadła o ok. 30 proc.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Fundacja rodzinna – obrót majątkiem z podatkiem czy bez?

W przypadku gdy fundacja rodzinna nabędzie nieruchomość lub inne mienie, a następnie je odsprzeda, narazi się na konieczność zapłaty 25-procentowego podatku dochodowego. Wbrew stanowisku fiskusa nie będzie jednak podlegać opodatkowaniu, jeśli nabyty majątek wniesie aportem do spółki.
3 MIN CZYTANIA

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA