fbpx
niedziela, 4 czerwca, 2023
Strona głównaTransportWykluczenie transportowe Polski. To poważny problem

Wykluczenie transportowe Polski. To poważny problem

Polska boryka się z wykluczeniem transportowym. Problem ten może dotyczyć nawet kilkunastu milionów ludzi zamieszkujących nasz kraj.

Raport „Monitoring rozwoju obszarów wiejskich. Etap IV” wykazał, że problem braku dostępu do komunikacji publicznej może dotyczyć nawet kilkunastu milionów Polaków. Agencja Newseria Biznes podaje, że aż 11 tys. sołectw nie jest skomunikowanych bezpośrednim transportem publicznym z miejscowością gminną.

Polskie wsie wykluczone transportowo

Problem wykluczenia transportowego jest tym większy im mniejsza jest gęstość zaludnienia. Oznacza to, że najgorzej jest na wsi, a dowodzą tego dane, które mówią, że aż 26 proc. sołectw nie ma dostępu do autobusu lub pociągu.

Regres transportu publicznego, który nastąpił w latach 90., został automatycznie uzupełniony przez społeczeństwo transportem indywidualnym. Według statystyk obecnie na jedną osobę w wieku produkcyjnym na obszarach wiejskich przypada jeden samochód. Wyraźnie pokazuje to, że samochód jest substytutem transportu publicznego

– powiedziała agencji Newseria Biznes dr hab. Monika Stanny, dyrektor Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN.

Dzisiaj mieszkańcy polskiej wsi muszą radzić sobie z brakiem transportu publicznego korzystając z prywatnych aut. Według badaczy statystycznie samochód posiada każdy Polak w wieku produkcyjnym, ale w większości przypadków są to auta ponad dziesięcioletnie. Im jednak starsza osoba, tym większe ryzyko, że będzie miała problemy z prowadzeniem auta, co oznacza, że to polscy seniorzy są najbardziej wykluczeni transportowo.

Według Moniki Stanny Polska powinna potraktować transport publiczny jak inwestycję, a w organizacji systemu wziąć przykład z Niemców. Propozycją jest wprowadzenie swego rodzaju ryczałtu, który uprawniałby do poruszania się różnymi środkami transportu.

Źródło: Newseria Biznes
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Granica z Białorusią zamknięta dla TIR-ów

Polski rząd zdecydował o zamknięciu granicy z Białorusią dla białoruskich i rosyjskich ciężarówek oraz naczep.
2 MIN CZYTANIA

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Producenci frytek wykorzystują rolników?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie możliwego wykorzystywania przewagi kontraktowej na rynku frytek i chipsów.
< 1 MIN CZYTANIA

Coraz więcej inwestycji greenfield w Polsce

W 2022 roku Polska znalazła się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o liczbę projektów inwestycyjnych typu greenfield.
2 MIN CZYTANIA