fbpx
środa, 29 maja, 2024
Strona głównaTransportWykluczenie transportowe Polski. To poważny problem

Wykluczenie transportowe Polski. To poważny problem

Polska boryka się z wykluczeniem transportowym. Problem ten może dotyczyć nawet kilkunastu milionów ludzi zamieszkujących nasz kraj.

Raport „Monitoring rozwoju obszarów wiejskich. Etap IV” wykazał, że problem braku dostępu do komunikacji publicznej może dotyczyć nawet kilkunastu milionów Polaków. Agencja Newseria Biznes podaje, że aż 11 tys. sołectw nie jest skomunikowanych bezpośrednim transportem publicznym z miejscowością gminną.

Polskie wsie wykluczone transportowo

Problem wykluczenia transportowego jest tym większy im mniejsza jest gęstość zaludnienia. Oznacza to, że najgorzej jest na wsi, a dowodzą tego dane, które mówią, że aż 26 proc. sołectw nie ma dostępu do autobusu lub pociągu.

Regres transportu publicznego, który nastąpił w latach 90., został automatycznie uzupełniony przez społeczeństwo transportem indywidualnym. Według statystyk obecnie na jedną osobę w wieku produkcyjnym na obszarach wiejskich przypada jeden samochód. Wyraźnie pokazuje to, że samochód jest substytutem transportu publicznego

– powiedziała agencji Newseria Biznes dr hab. Monika Stanny, dyrektor Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN.

Dzisiaj mieszkańcy polskiej wsi muszą radzić sobie z brakiem transportu publicznego korzystając z prywatnych aut. Według badaczy statystycznie samochód posiada każdy Polak w wieku produkcyjnym, ale w większości przypadków są to auta ponad dziesięcioletnie. Im jednak starsza osoba, tym większe ryzyko, że będzie miała problemy z prowadzeniem auta, co oznacza, że to polscy seniorzy są najbardziej wykluczeni transportowo.

Według Moniki Stanny Polska powinna potraktować transport publiczny jak inwestycję, a w organizacji systemu wziąć przykład z Niemców. Propozycją jest wprowadzenie swego rodzaju ryczałtu, który uprawniałby do poruszania się różnymi środkami transportu.

Źródło: Newseria Biznes
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA