Ustawa o OZE, jeszcze z 2016 roku, otworzyła przedsiębiorcom możliwość uzyskiwania zwrotu pieniędzy za wyprodukowaną nadwyżkę energii elektrycznej – na przykład w weekendy czy święta, gdy firma nie działa. Producenci zapewniają, że inwestycja w instalację fotowoltaiczną zwróci się w ciągu sześciu, maksymalnie dziesięciu lat. Jej żywotność jest na ogół dłuższa.

Ponieważ ceny prądu dla przedsiębiorstw nie są w żaden sposób regulowane (tak jak w przypadku odbiorców indywidualnych) fotowoltaika zainstalowana w firmie, nawet stosunkowo małej, wydaje się być obecnie koniecznością. Cena prądu dla firmy może bowiem rosnąć w sposób praktycznie nieograniczony, a instalacja pozwoli w dużym stopniu zabezpieczyć się przed podwyżkami.

Bardzo wymierna oszczędność bierze się w tym momencie z obniżenia rachunków eksploatacyjnych firmy. Fotowoltaika w firmie pozwala zredukować je do minimum, co niemal od razu przekłada się na oszczędności w kosztach bieżących firmy. Jest to tym bardziej możliwe, bo w Polsce odnotowywanych jest coraz więcej dni słonecznych, a sprawność instalowanych ogniw fotowoltaicznych jest coraz wyższa.

Ile i w jaki sposób można oszczędzić?

Pieniądze są zwracane przedsiębiorcy po obliczeniu ilości energii, której firma nie zużyła, a którą wyprodukowała instalacja fotowoltaiczna. Nie jest to przy tym zgrubne, tylko bardzo konkretne wyliczenie. Zużycie rejestruje specjalny, dwukierunkowy licznik. Za każdą kWh wprowadzoną do sieci firma ma prawo do pełnego zwrotu ceny hurtowej za 1 kWh liczony za ubiegły rok.

Przedsiębiorca może też zlecić montaż fotowoltaiki w dowolnym momencie, nie musi wymieniać instalacji elektrycznej, co wiązałoby się z oczywistym paraliżem działalności firmy. Technik z firmy wykonawczej zainstaluje specjalny inwerter, który zostanie podłączony do rozdzielni głównej prądu. W tym momencie firma ma już własną instalację prądotwórczą i nie musi kupować energii od dostawcy.

Warto też wiedzieć i pamiętać o tym, że fotowoltaika dla firm może zostać zamontowana zarówno na dachu, jak i na gruncie. Oszczędności wynikające z montażu, a potem z pracy instalacji są oczywiście rożne i zależą od wielu czynników. Chcąc je prognozować, warto przed zakupem instalacji spotkać się w firmie z doradcą technicznym, który sprawdzi możliwości, by potem przekazać szczegółową ofertę skrojoną na miarę oczekiwań, potrzeb i możliwości finansowych przedsiębiorcy.

Nie tylko oszczędności

Odsprzedaż wygenerowanych nadwyżek energii nie jest jedyną korzyścią, jaką przyniesie firmie instalacja fotowoltaiczna. Zaoszczędzone pieniądze przedsiębiorca może spożytkować na przykład obniżając cenę produktów czy usług, nie rezygnując przy tym z wysokiej jakości, co wzmocni pozycję konkurencyjną firmy na rynku. Może je wykorzystać jeszcze inaczej, przeznaczając na rozwój, czy na promocję marki lub produktu.

Fotowoltaika pozwala skuteczniej „się sprzedać”, a także docierać do nowych klientów. Proekologiczne zmiany w prowadzeniu firmy zostaną z pewnością docenione przez kontrahentów i skorzysta na nich wizerunek przedsiębiorstwa. Zarówno partnerzy biznesowi, jak i klienci lubią współpracować z firmą, która dba o środowisko naturalne.

Poprzedni artykułCo Polacy myślą o naszej gospodarce?
Następny artykułRząd przyjął projekt zmian w podatkach